dinsdag 12 april 2016

Referendum

Ik las al vele malen dat men het referendum zo duur vindt. Het kost wel 40 miljoen! Ik denk dan telkens “Nou en?” Naar mijn mening is het namelijk geen geld. Gesteld dat er 12 miljoen kiesgerechtigden in Nederland zijn dan is dat afgerond 3,33 Euro per stembiljet. Nauwelijks meer dan een kopje koffie of een ijsthee op een strandpaviljoen. Voor dat bedrag wil ik graag elk referendum betalen!
Goedkoper wordt het als er meerdere referenda op een stembiljet gezet kunnen worden.
Ik ben voor referenda, maar vooral voor bindende referenda: als mensen in de gaten krijgen dat hun stem er echt iets toe doet, zullen ze zich zeker in de materie verdiepen; daarbij zullen politici veel beter hun best gaan doen om het onderwerp te presenteren.
In Zwitserland werkt het, dus waarom niet in Nederland?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten