vrijdag 8 augustus 2014

Ivo Daalder

Kort geleden was ik bij een heel prettige lunch met aangenaam gezelschap, en ik hoorde dat Ivo Daalder ergens anders is gaan werken. Ivo is Amerikaans staatsburger en zit bijna op de schoot van Obama. De naam Ivo Daalder wekt, sinds ik hem gedurende ongeveer 10 minuten op de Nederlandse TV zag, bij mij een schrikreactie op want ik vind het een buitengewoon intelligente en daarbij ook heel gevaarlijke man. Hij spreekt als een rustige verstandige vader die zijn kind iets ingewikkelds uitlegt. Zoek hem desgewenst op in Wikipedia. Ik herhaal een blogje dat ik verleden jaar op een andere site schreef.

<quote mezelf 2013-03-08>

Ivo Daalder, politicoloog.

Ivo Daalder was 07 maart jl te zien op Nederland 1; Een vandaag, omstreeks 18:26. Een Amerikaanse Nederlander, werkend als Amerikaans ambassadeur voor de NAVO in Brussel. Hij vond de bezuinigingen op defensie maar niks, en gebruikte retoriek als "Als je geen vliegtuigen had... etc. (3x)" en "We leven in vrede omdat...(4x)" (kijk op uitzending gemist en zie hoe slim deze man spreekt; de rustige bedachtzame toon.) Strekking was dat je met minder wapens minder invloed hebt op hoe de wereld zich ontwikkelt.

Mijn eerste gedachte was: "Die man verkoopt vast pistolen". Met een taartdiagram toont hij dat Amerika 72% aan de NAVO betaalt, en Europa 28%. Mijn conclusie is eenvoudig: Europa betaalt niet te weinig, maar Amerika betaalt veel te veel! De verhouding wordt vanzelf gunstiger als Amerika wat mindert. Ik ben niet zo dol op het idee dat Amerika de politieman van de wereld wil zijn.

Ik ga Ivo pas geloven als hij met cijfers en feiten over de "tegenpartij" dan wel de vermeende "vijand" komt. Met de huidige techniek moet dat vast wel kunnen: als ik details van mijn achtertuin op Google kan bekijken kan defensie heus nog wel meer zien, ook van de "vijand". Zijn retoriek mag van mij in het ronde archief.

<unquote>

Wikipedia maar even. Houd wel in gedachten dat zijn eventuele onaangename eigenschappen er vast niet in genoemd zullen worden, zeker in het geval van Ivo beschouw ik de info voornamelijk als propaganda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten