zondag 24 augustus 2014

Moslims en IS

Tja, het is me niet echt duidelijk wat een goede moslim is. Tegenwoordig is voortdurend IS in het nieuws. Maar in de Koran staat toch duidelijk dat men niet mag doden: het leven wordt gegeven en genomen door Allah en daar mag de mens niet ingrijpen. Als je wordt aangevallen mag je jezelf natuurlijk verdedigen, en als je wint dien je de gevangene goed te behandelen. IS maakt gewoon geen gevangenen en doodt zelfs andere moslims, dat vind ik wel heel merkwaardig; hun gedrag heeft niets te maken met wat ik in de Koran kan vinden. Nog merkwaardiger vind ik dat er uit islamitische landen of gelovigen nauwelijks protest tegen al dat moorden is te horen. Zou de gemiddelde moslim het in zijn hart eens zijn met IS? Ik ga eens wat opzoeken. En:

<Quote Telegraaf.nl 19-08-2014>

Grootmoefti: ISIS is grootste vijand islam
RIYAD:
De Saudische grootmoefti Sheikh Abdul Aziz al-Sheikh beschouwt Islamitische Staat en al-Qaeda als „vijand nummer één” van de islam. De ideeën van het extremisme, radicalisme en terrorisme hebben niets van doen met de islam en hun aanhangers zijn de grootste vijanden van de moslims, stelde de hoogste geestelijk leider in Saudi-Arabië dinsdag in een verklaring.
Woensdag doneerde het Arabische land omgerekend ruim 75 miljoen euro aan het centrum van de Verenigde Naties dat met de strijd tegen het terrorisme is belast. „Het terrorisme is een kwaad dat met internationale inzet uit de wereld moet worden uitgeroeid”, aldus de Saudische ambassadeur bij de volkerenorganisatie.

<unquote>

Saudie Arabië is zo ver ik weet het land waar de leer het strengst wordt beleefd en waar ook de traditionele straffen, zoals stokslagen en erger, worden uitgedeeld. Ik heb er begin jaren 80 enige weken gewerkt, en het viel me onder andere op dat op bepaalde tijden mensen hun auto aan de kant van de weg zetten, een kleedje neerlegden en het gebed deden. Niet iedereen deed dat, maar toch wel een opvallend aantal mensen: het geloof leeft er zeker. En nu lees ik dat berichtje. Dat geeft me hoop. Hoewel het gedoneerde bedag natuurlijk een schijntje is voor de schatrijke Saudi’s, is het toch een belangrijk gebaar uit het land van Mekka. Het lijkt me waarschijnlijk dat IS de Saudi’s als afvalligen beschouwt, die handelen immers met buitenlanders (Maar ook dat mag van de Koran).

Tot nu toe is dit bericht van de Grootmoeftie het enige dat ik uit mijns inziens onverdachte bron vindt. Ik vind het een belangrijk bericht. Maar waarom zie ik het alleen in de Telegraaf en kan ik het verder nergens anders vinden? Zou er stiekem een vorm van censuur in de Nederlandse media zitten? Ik zie wel een vreselijk domme grote hoop gedoe over de fotofuck van GeenStijl, maar niks over het Saudische gebaar. Ik ben bang dat ik mijn toch al weinige vertrouwen in de Nederlandse media naar beneden moet bijstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten