vrijdag 17 oktober 2014

Leenstelsel

Ewald Engelen is blij met het leenstelsel. De studenten niet.

Dhr. Engelen denkt dat met een leenstelsel de mensen wel uitkijken voordat ze veel geld gaan lenen voor een dure studie. Ik denk helaas dat hij daarin gelijk heeft. Helaas betekent dat ook dat briljante studiehoofden die uit een financieel minder bedeeld gezin komen geen studie zullen beginnen. Dat is jammer, want als het potentieel er is maar het geld ontbreekt dan lopen we vermoedelijk een aantal goede wetenschappers mis.

Ouders die geld te veel hebben zullen er geen probleem mee hebben dat hun kroost nooit de bul haalt, maar op de universiteit veel vriendjes maken waar ze dan later weer voordeel van kunnen hebben. Netwerken, zo noemen we die hedendaagse vriendjespolitiek. Een “Business School” lijkt me bij uitstek geschikt voor die jongeren die later toch over de riante erfenis beschikken.
“Kennissen is Macht” die tegeltjesspreuk had ik vroeger op mijn bureau staan...

Wanneer zullen de universiteiten, of eigenlijk: alle onderwijsinstellingen, eens gaan kijken naar de kwaliteiten van de leerling? Gewoon een streng toelatingsexamen. Wat kan daar nu voor bezwaar tegen zijn? Over de betaling van de studie zullen we het dan heus wel eens kunnen worden!

Toelatingsexamen: ik doe eens een heel grove berekening.

Stel, in Nederland wonen 17 miljoen mensen met een levensverwachting van 75 jaar, en van elke leeftijd is eenzelfde aantal mensen aanwezig. Dan zijn er van elke leeftijd, afgerond, 17.000.000 / 75 = 227.000 mensen. Ik stel dat daarvan 3% een denkraam heeft dat in staat is een universitaire studie af te ronden: dat zijn er 6810. Ik stel de duur van een universitaire studie op 5 jaar. Dat zou betekenen dat er elk studiejaar in totaal 34.050 studenten aan de studie bezig zijn.

Wat leert de Vereniging van Universiteiten, de VSNU, ons op internet? Er zijn in totaal ruim 240.000 studenten ingeschreven. Eerstejaars t/m eindejaars. Als ik de studieduur weer op 5 jaar stel, zijn er dus elk studiejaar 48.000 studenten aan het studeren. Dat is 1,4 keer zo veel als mijn schatting: 13.950 meer.
Op een downloadbare spreadsheet van de VSNU kan je zien dat er 33.812 bachelors zijn geslaagd... dat zit wel erg dicht bij mijn schatting van 34050 “geschikte” studenten. Wat een ballast aan onkosten om mijn geschatte 13.950 die het niet halen mee te laten lopen!

Vandaar dus mijn conclusie dat een beter toelatingsbeleid heel wat kan besparen. Dan is wellicht dat leenstelsel niet meer nodig. Ik verneem bijzonder graag wat er verkeerd kan zijn aan mijn voorgaande rekenarij !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten