dinsdag 7 oktober 2014

Stemmen & Sterren

30 augustus bezocht ik het Belgische evenement “Stemmen onder de Sterren” (Nuit des Chœrs). Dat werd dit jaar gehouden in de imposante overblijfselen van de Abdij van Villers-La-Ville. Zes podia met zeer uiteenlopende programmering in een indrukwekkende sfeervolle omgeving. Op elk podium wordt een aantal malen het zelfde programma gebracht.
Het is een avondlijk wandelgebeuren (van 18:30 tot ongeveer 24:00); als je wilt zitten kan je een klapstoeltje huren; als het regent, een plu. Mocht u er ooit heen willen: maak dan vooral gebruik van een navigatiedinges, want met een kaart is het vinden van de locatie huilen met de lamp scheef. Ook aan te raden: neem een B&B, dan hoef je niet in het holst van de nacht terug naar Nederland te rijden.

Wat me opviel: het is een openlucht gebeuren, maar ondanks dat was het publiek, voornamelijk Belgen, muisstil tijdens de optredens! Ook was het geluid van de podia niet al te overdonderend hard. Verder beviel me de ontspannen en gemoedelijke sfeer, maar eigenlijk ben ik er wel aan gewend dat muzikale gebeurens doorgaans een ontspannen publiek trekken: het Haagsche Parkpop heb ik ooit bezocht toen er bijna 500.000 bezoekers waren, en het was er gemoedelijk.

De muziek was zeker de moeite waard en bijzonder: het zangkoor van het Vreemdelingenlegioen; de zangers van James Brown; een klassiek koor uit Sint Petersburg; The London Quartet met min of meer komische liedjes (een soort barbershop kwartet); de Parijse Sister Act zangers; kortom, een zeer veelzijdig programma!

Maar het heerlijkste vond ik weer die Belgische liefde voor de lekkere dingen van het leven, eten en drinken. Er waren een aantal kraampjes waar Leffe bier werd getapt of geschonken uit fles, het was duidelijk promotie zodat de geserveerde drank optimaal van kwaliteit was. Leffe tripel! Nam je een Leffe bier, dan kon je in een belendend kraampje een gratis kaasplankje halen. Daar was een top bierproever aanwezig, met grote liefde en enthousiasme voor het vak! Van hem leerde ik de combinatie van bijzondere bijpassende kaas waarderen.
Een plakje rozijnenbrood, erop een stukje rauwmelkse kaas uit de Vlaamse kuststreek: neem een klein hapje en meng het in je mond met een klein slokje Leffe tripel. Een sensatie! Ook kreeg ik een recept om kaas gedurende 7 dagen in bier (Leffe dubbel) te marineren, wat ik zeker zal proberen als ik die kaas in Nederland te pakken kan krijgen... in Nederland is kaas van rauwe melk bijna niet meer te koop, het is zo goed als verdwenen door toegenomen kwaliteitseisen, die vermoedelijk door de grootindustrie zijn verzonnen. Rauwe melk is niet gepasteuriseerd, dus bederfelijker. Maar ook veel smakelijker!

Het recept voor die Leffe Dubbel (bruin): Neem een stukje kaas, merk Epoisses Berthaut, doe er gedurende een week elke dag een paar druppels Leffe Dubbel op. Eet het daarna met stokbrood en een slokje Leffe Dubbel. Ik heb het experiment ondertussen gedaan en ik vind het erg lekker, maar let op: niet meer dan een paar druppels bier op die kaas, want de kaas is al een wat vloeibare soort... en laat de biergist met het bier mengen, dat draagt ook bij aan de smaak. Overigens gaat het zonder die knoeierige voorbereiding ook prima.

Maar goed. Zoek het eens op het internet. Ga er eens heen. Natuurlijk het liefst in goed gezelschap, zoals ik het had. Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten