maandag 20 oktober 2014

OV-Chipkaart ellende: vervolg

Ik keek eens op de consumentenbond site om te zien hoe het met hun OV-Chipkaart ellende meldpunt ging. Het onderzoek betrof alleen de NS treinkaartjes. Ze hebben het afgerond en het meldpunt is gesloten, maar er verbaasde me iets: vrijwel niemand vroeg zich af waarom die incheck-apparaten niet gewoon in de trein staan. Wel heel veel klachten over onvindbare palen op de perrons. Of dat men ongewild een verkeerde incheckpaal gebruikt. Of dat men onderweg vreselijk veel keren moet in- en uitchecken. Dus bij deze:

Ik begrijp niet waarom de incheckapparaten niet gewoon in de trein zitten. Net als in de bus en de tram. De techniek is geen probleem; in de meeste bussen zitten 5 checkapparaten; in de trams in “mijn” stad minstens 8. Dus apparaten in de trein plaatsen moet probleemloos kunnen. Dat zal de reiziger vermoedelijk een stukje ergernis besparen.

* Makkelijk: instappen, inchecken en uitchecken in de trein. Als het druk is kan je rustig even wachten tot het rustiger is en alsnog inchecken.
* Makkelijk: Bij overstap naar een andere vervoerder is er geen vertraging met gezoek op perrons naar incheckpalen van andere vervoerders; ook weer  gewoon in de trein in- en uitchecken. Je vergissen met de paal van een andere vervoerder is dan niet meer mogelijk.
* Vooraf op je kaartje moeten kiezen of je eerste of tweede klas wil reizen is ook onzin: Check je in op een eerste klas rijtuig: dan moet je ook weer in dat rijtuig uitchecken; het tarief wordt vanzelf verrekend.
* Heb je een kortingskaart en reis je voor 09:00 uur? Dan ga je voor negenen zonder korting reizen; na 09:00 uur tijden de treinreis uitchecken en weer inchecken zodat je daarna met korting in dezelfde trein verder reist.

Het hele checkgedoe met een dagkaart of jaarabonnement is vanuit de gebruiker gezien natuurlijk helemaal te gek voor woorden. Zeker als je dan ook nog een boete krijgt bij vergeten te checken! Maar dat checken is bedoeld om de kosten over de diverse vervoerders te kunnen verdelen: lang leve de onvolprezen privatisering!
De zogenaamd onrendabele lijnen die waren uitbesteed bestaan nog steeds, dus ze renderen kennelijk nu wel. Zou de NS misschien gewoon niet efficiƫnt werken? Maar dat is weer een ander verhaal.

Het gedoe met poortjes is verzonnen om personen die niets op het station te zoeken hebben te weren. Dat slaat natuurlijk nergens op: zakkenrollers zullen gewoon een chipkaart nemen, inchecken en binnen de gestelde tijd uitchecken; het zogenaamde “afhalerskaartje” (vergelijkbaar met het perronkaartje uit de jaren ’50) is dan gratis. Dus die hekjes dienen absoluut geen enkel doel. Volmaakt nutteloze dingen die ook nog lastig zijn als je er met de nodige bagage langs moet. Zwartrijders vallen gewoon door de mand bij controle in de trein.

Simpel gezegd: het NS systeem met inchecken op de perrons of bij de ingang van een station is verzonnen door een levensgevaarlijke idioot. En degenen die het met dat idee eens waren zijn nog grotere idioten!

Papieren kaartjes zijn natuurlijk veel beter: de betaling is gedaan; het bewijs is het kaartje dat -in tegenstelling tot elektronica- niet stuk kan gaan. Ook zijn er geen voorschotten nodig waarmee je alleen TransLink spekt. Respect voor de TransLink zakkenvullende slimmeriken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten