donderdag 2 oktober 2014

Struikrovers!

Heel grappig nieuws: ik hoorde van familie uit Ommen dat ’s-nachts hun hortensia’s waren gesnoeid. Het was netjes gebeurd, en ze hoorden van buren dat die bij hun hortensia's precies hetzelfde hadden ontdekt. Nu ging het gerucht dat uit hortensiatakjes een drug gemaakt kon worden. Het leek me een broodje aap  verhaal, maar doordat het vermakelijk was ging ik er niet tegen in.
Het deed me denken aan een practical joke die een oud-collega van me ooit uithaalde: zijn buurman had jonge sierkool in zijn voortuin geplant. Wat gedaan: volwassen grote sierkool gekocht en die ’s-nachts verwisseld met de kleintjes. Buurman natuurlijk stomverbaasd dat die plantjes zo geweldig snel groeiden.

Maar inderdaad: op het wijde net is informatie te vinden over het gegeven dat de hortensia stoffen bevat die een roes kunnen geven. Het zijn cyaanhoudende verbindingen, dus wordt het afgeraden. Ik was verbaasd, want ik vond dat geheimzinnige snoeien eigenlijk erg leuk. Mijn dochter vond het verhaal van de ooievaar, dat door oma werd verteld, ook veel leuker dan het “echte”.

Het stukje van Monty Python, waarin de “Knights who say Nee” om een “shrubbery” vragen komt hiermee wel in een ander licht te staan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten