dinsdag 10 december 2013

Loekie (Au / Pb)

Vanmorgen hoorde ik op BNR een column van de reclameman Eugene Roorda. Hij vond het verkiezen van een Gouden dan wel Loden Loekie maar niks, want de genomineerde reclames waren allemaal goed en deskundig gemaakt en voldeden aan de criteria van een goede reclame. Het programma vond hij dus nergens op slaan. Foei! Het publiek zou wel even bepalen of een reclame goed was: dat kan het publiek niet, want het heeft een soort reptielenbrein dat alleen reclamemensen kunnen doorgronden en manipuleren.
Ik vind dat programma ook niks omdat ik daardoor wederom word geconfronteerd met die BN-ers en die reclamemeuk. Gelukkig zitten er knoppen aan mijn toestel. Vandaar dat ik een eerder schrijfsel hier maar herhaal:

Ik heb er een keer aan mee willen doen, het uitkiezen van de leukste reclameboodschap op de TV. Maar het begon steeds meer te voelen alsof ik op een voetbalveld vol hondedrollen liep, zorgvuldig oppassend dat ik niet in een drol stapte, met als opdracht: zoek de drol die het minste stinkt. Of juist die het meeste stinkt als het de Loden Loekie betreft.

Is TV reclame niet hopeloos uit de tijd? Als je een produkt of dienst zoekt wordt je op internet en in het wijkblaadje toch overspoeld met informatie? Ik beschouw TV reclame als ernstige programmavervuiling. Ik denk ook dat bedrijven er hun geld hopeloos mee verspillen. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat er in Nederland ook maar 1 korreltje of druppeltje wasmiddel minder wordt verkocht als men er geen reclame meer voor zou maken.
Ook werkt reclame twee kanten op: er zijn reclames die maken dat ik een produkt niet zal kopen. Bijvoorbeeld een telefonieprodukt waar de naar mijn smaak ongelooflijk truttige Ali B in voorkomt. Ik onthoud dan wel die Ali, maar niet de naam van het produkt. Zelfs niet wat de mooie eigenschappen van het produkt zijn! Dat lijkt me dus geen goede reclame. Dat zal echter volgens eerder genoemde Eugene Roorda de preciese bedoeling van de makers zijn. Die willen het produkt misschien alleen verkopen aan fans van Ali.

Er is nu zelfs een tentoonstelling waarin je BN-ers in de reclame kunt gaan bezichtigen. Er wordt uitgebreid radioreclame voor gemaakt. Hoe masochistisch moet je zijn om die tentoonstelling te gaan bezoeken? Mogelijk is het alleen interessant voor reclamemensen.

Zeker de met overheidsgeld betaalde zenders moeten naar mijn smaak reclameloos zijn. Waarvoor hebben we anders de commerciële zenders? En inderdaad: opzouten met die Loekie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten