vrijdag 13 december 2013

Voorkom gedoe...

Advertentie van het ministerie van BiZa in wijkweekblad, getiteld: “Heeft de gemeente de juiste gegevens van U?” Dat moet je dan controleren op mijnoverheid.nl met gebruik van DigId en ik heb daar dus eens naar gekeken.
Zoals ik vermoedde zit daar een levensgrote adder onder het gras! Om je gegevens te mogen zien moet je eerst met de gebruikersvoorwaarden instemmen: als je dat doet, dan verplicht je jezelf om regelmatig de mailbox die je bij de overheid krijgt in te kijken; je ontvangt dan geen schriftelijke berichten meer van ze.

Gelukkig: heb je geen internet, dan kan je naar het gemeentehuis gaan.
Ik vermoed dat zal blijken dat er aldaar maar 1 loket is, alleen in februari geopend op maandagochtend van half negen tot negen uur, waarvoor je dan een afspraak moet plannen met gebruik van een digitale planner, maar dat is nu eenmaal mijn morbide fantasie die me dat ingeeft. De service zal ongetwijfeld uitstekend zijn, wellicht vergelijkbaar met die van een ziektekostenverzekeraar.

Op de site “voorkomgedoe.nl” kan je nog wat extra aspecten vinden ivm het doorgeven van het juiste woonadres en gezinssamenstelling. Onder het motto “Nederland Digitaliseert”.

Kortom: bij instemming ga je dus akkoord met het gegeven dat de overheid je dan verplicht om een computer te hebben; inclusief een internetaansluiting. Zou je voor de kosten daarvan een compensatie krijgen in de te betalen belasting? Of een toeslag als je in de bijstand zit? En let op: je moet vooral niet in een ziekenhuis terecht komen waar je geen internet toegang bij je bed hebt. En hopelijk geen pols breken. En hopelijk geen reuma oplopen. En vooral ook niet dementeren, want anders kan je dat controleren van de overheidsberichten nog wel eens vergeten. En ook de Nederlandse taal beheersen, dus vooral niet bij de ca. 1 miljoen ongeletterden horen, en zelfs voor redelijk geletterden blinken overheidsberichten doorgaans niet uit door hun begrijpelijkheid. Er zijn mensen die al moeite hebben met aanzetten van de radio, laat staan dat ze een PC kunnen gebruiken... De lezer kan vast nog wel wat meer belemmeringen verzinnen.

Nu weet ik wel dat de overheid toch al alles van me weet, maar naar mijn gevoel gaan overheid en software niet echt goed samen. Alleen al vanwege de kans op hacken en eventuele illegale handel in gegevens ben ik er huiverig voor. Hoewel het vermoedelijk een zinloze exercitie is, wacht ik nog maar even met digitaliseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten