zaterdag 14 juni 2014

Logo Den Haag

Voor mij nogal verrassend: in een wijkblaadje lees ik dat de gemeente Den Haag een nieuw logo gaat krijgen, een plaatje met de tekst “vrede en recht” er bij. Wat mij bijzonder verheugde, is dat de aloude Ooievaar terug is in het logo. Nu niet meer zo modernistisch gestileerd, die vliegende ooievaar leek meer op een reiger, maar het oogt nu als een zeventiende-eeuws wapenschild.

Het leuke vind ik dat het logo van de Stad Den Haag, “de vlieger” nog blijft bestaan, maar nu ineens “label” heet. U leest het goed: de “Stad Den Haag” is kennelijk iets anders dan de “Gemeente Den Haag”. Volgt u het een beetje?

Ik ben heel tevreden met de gedachte dat ambtenaren op deze manier een heel listige weg hebben gevonden om die belachelijke vlieger een stille dood te laten sterven. Pompeus aangekondigd en verwelkomd met een feestje van 80.000 euri, ontworpen door de fotograaf Anton Corbijn (hoe zijn ze toch op dat idee gekomen! zo iets laat je door een graficus ontwerpen) die er vast wel aardig van gefeest heeft. Maar het zal duidelijk zijn dat de stad stiekem gewoon weer een ooievaar gaat gebruiken.

Ach, die Corbijn is vooral heel goed in het fotograferen van popgroepen. Zo ver ik het kan bekijken, schiet hij bij een optreden gewoon een paar duizend foto’s: er zitten er altijd wel een paar bruikbare bij. Als je die dan in zwart-wit en grofkorrelig afdrukt lijkt het een lekker rauw zestiger jaren beeld. Ik ben nog steeds nieuwsgierig wie op het idee is gekomen om Corbijn de opdracht te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten