zondag 1 juni 2014

Leenstelsel

Ja, de SP is tegen het leenstelsel want “Het verhaal dat de fietsenmaker niet hoeft mee te betalen aan de studie van de dokter” is onzin. Inderdaad: de fietsenmaker heeft net zo veel belang bij een dokter als wie dan ook. Maar daar gaat het dan ook niet over. Het gaat over een financiële prikkel om van de studenten het kaf van het koren te scheiden. Immers, als je verder gaat studeren dan weet je van jezelf wel of je een redelijke kans hebt om de studie af te ronden. Tenminste: ik veronderstel dat je als 19- of 20-jarige wel zo een beetje weet wat je qua studie aankan.
Ik kan me goed voorstellen dat er een hoop studenten zijn die het wel best vinden om de werkloosheid uit te stellen met een door de basisbeurs betaalde studie, terwijl ze weten dat ze er toch niks van zullen bakken of hoe dan ook geen zin in studie hebben; daar mag wel een rem op komen. Als de ouders willen betalen: geen probleem want als je de studie niet afrondt krijg je geen zakgeld meer...

In Ierland heb ik jaren geleden tijdens vakanties nogal eens een lift gegeven aan studenten die vertelden dat ze “een rondje door hun geboorteland maakten als een soort afscheid”. In Ierland was het leenstelsel. Ze hadden hun studie afgerond (ik noem een bioloog die in Japan ging werken omdat er in Ierland geen baan voor hem was) en nu moest de schuld afgelost worden. Ik weet niet of dat erg is: iemand met een afgeronde studie op universitair niveau zal zeker in staat zijn om die aflossing te zijner tijd te volbrengen. Ik pleit voor een soepele aflossingsregeling, want werk is wellicht ondanks je kennis moeilijk te verkrijgen.

Je hoort tegenwoordig (maar ook vroeger) vaak dat hoog opgeleiden, als ze solliciteren op werk beneden hun niveau, niet aan de bak komen juist omdat ze hoog opgeleid zijn. Dat verhaal hoor ik al minstens 30 jaar. Lulkoek dus, over alles kan je onderhandelen. Advies aan de hoogopgeleide: begin een (re-)integratiebureau! De overheid betaalt je bakken met geld zonder dat er enige verplichting van belang tegenover staat!

Op BNR hoorde ik vanmorgen (29 mei) weer dezelfde onzin over “dat 50+ ers niet meer aan werk komen”. Dat verhaal hoor en lees ik ook al bijna 30 jaar. Vreemd: ik werd op hoge leeftijd nog benaderd door een detacheringsbureau dat mijn gegevens op Monsterboard had gevonden (ik dacht dat ik ze onzichtbaar had gemaakt). Dat komt omdat er geen technici meer zijn! Ik heb nooit last gehad van het 50+ probleem, want ik ken een technisch kunstje waaraan nog steeds behoefte bestaat. Kom in de werkelijkheid van vandaag: er is geen behoefte aan alweer een coach, adviseur, administratief medewerker, manager, procesketen-analysator, kwaliteitscontroleur of andersoortig administratief volk. Dat werk heeft de computer allang overgenomen (a little pun intended). Loodgieters, tegelzetters, metselaars, elektromensen, klimaattechnici, tolk-vertalers, etc. etc. die moeten we hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten