zaterdag 14 juni 2014

Volkert

Ik ben het eigenlijk spuugzat, de uitvoering van ons rechtssysteem. Althans: Ik wil nu wel eens weten wie er opdraait voor de kosten van al het gedoe omtrent Volkert van der Graaf. Een ordinaire moordenaar, die het verdomde om dierenmishandeling via de reguliere kanalen te bestrijden. Die door de Nederlandse burger gedurende de detentie is gevoed, gekleed en medisch behandeld, medisch vermoedelijk beter behandeld dan de gemiddelde burger die een gigantisch eigen risico heeft. Beter behandeld dan een bijstandsmoeder, beter behandeld dan de mensen die gebruik moeten maken van een voedselbank. Want Volkert is  - zeker voor juristen - een vreselijk Belangrijk Persoon.

Mijn dringende vraag: Op wie gaan we alle kosten van juridische bijstand, logies en maaltijden, bemiddeling voor woonruimte (gewone burgers kunnen dat zelf uitzoeken...) van een doodgewone schoft verhalen? Ik geloof maar al te graag dat er heel wat juristen klaar staan om, onder het mom van rechtspleging, allerlei voorkeursbehandelingen te bepleiten voor moordenaar Volkert. Immers: uurtje – factuurtje, en dat tikt lekker aan bij zo een handelsobject.

Ik ben geen tegenstander van de doodstraf. Immers: dan zijn we goedkoop van het tuig af. Mocht later blijken dat het toch een foutje was (kan ik me haast niet voorstellen met ons rechtssysteem): helaas, pech gehad. Wrong place, wrong time. Kismet. Karma. Weg ermee. Opsluiten in een “inrichting” is een alternatief, maar met een restrictie: als de patient genezen is verklaard en daarna toch in de fout gaat, moeten de personen  die de “genezen” verklaring hebben getekend dezelfde straf ondergaan als de “zieke” had moeten krijgen, als deze als gezond beschouwd zou kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten