zondag 6 juli 2014

90 nanogram

Dat is een opmerkelijk bericht: dokters gaan op zoek naar darmkanker in poep: een grote doelgroep krijgt er oproepen voor en er komen veel te veel doorverwijzingen.
Doorverwijzen gebeurt als er meer dan 90 nanogram bloed in 1 milliliter poep zit (bron: TV nieuws). Dat vind ik ten eerste al een heel vreemde maataanduiding. Immers, het is hetzelfde als 90 microgram in 1 liter poep. Dat is minder dan 1/10.000 ste gram bloed in een liter poep. Dat is heel erg weinig. Maar in 1/10.000 ste gram kunnen best veel bloedcellen zitten, dus heb ik geen oordeel over de hoeveelheid. Maar ik vraag me wel af op welke manier men die nanogrammen gaat meten: een  nanogram is immers een miljoenste milligram. Hoe meet je zo iets nauwkeurig? Zeker niet op een weegschaaltje!

Zouden ze die rare eenheid hebben genomen omdat de gedachte aan een liter poep bij de meeste mensen weerzin opwekt? In de zin van “een theelepeltje poep, ach, in een babyluier zit al veel meer en dat vinden we weliswaar niet fris maar ook niet vreselijk” maar anderszins: “getverderrie, een liter van mijn poep opscheppen gaat me te ver, en trouwens een liter poepen lukt me niet eens in één keer” ? Voor de meting heeft ook het lab vermoedelijk liever geen liters, maar theelepeltjes... Ik blijf dat met die nanogram een vreemde meetwaarde vinden. Vermoedelijk weten maar weinig mensen wat een nanogram is, en een milligram is ook al bijna onvoorstelbaar weinig (een gemiddelde Nederlandse mier weegt 4 tot 5 milligram, Google maar een beetje). Het was mooi geweest als er in het nieuwsbericht een soort verduidelijking was geweest opdat de onwetende burger een beter beeld had gekregen.

Maar gelukkig: omdat er zoveel doorverwijzingen zijn gaat men de norm bijstellen. Een bekend verschijnsel, net zoals de economie alsmaar groei vertoont terwijl iedereen ziet dat het niet zo is. Als in de auto het waarschuwingslampje voor de oliedruk brandt, kan je de melding ook uitzetten door het lampje te verwijderen. Het doet me denken aan een oud gezegde: “er zijn leugens; grote leugens en statistieken”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten