dinsdag 8 juli 2014

Euro 95 > E10

<Quote uit de ANWB Kampioen van juli 2014:>

WAT IS E10? E10 is een milieuvriendelijkere variant op gewone benzine omdat er maximaal 10% bio-ethanol is toegevoegd. (...) EN MIJN VERBRUIK? Dat kan iets stijgen ten opzichte van normale benzine. (...) Maar dat verschil is minimaal.

<unquote>

Dat bejaardenkrantje verbaast me telkens weer door het extreem hoge gehalte aan reclames voor elektrische fietsen, scootmobielen, stoelen die je met opstaan helpen, en trapliften. Mensen met die hulpmiddelen mogen kennelijk nog wel autorijden. Zouden er in hun auto ook opsta-stoelen zitten, een soort schietstoel voor chauffeurs? Maar daarom gaat het me niet. Namelijk:

1] Milieuvriendelijkere variant. Dat bijvoegsel suggereert dat gewone benzine dus al milieuvriendelijk is! Maar nu nog milieuvriendelijker door die bio-ethanol.
2] Om bio-ethanol te maken gebruik je kostbare landbouwgrond. Palmbomen in Java en zo. Is dat nu echt milieuvriendelijker? Ik kan het me niet voorstellen.
3a] Het verbruik kan iets stijgen... het verschil is minimaal. Wat bedoelen ze met “kan”? Ik zal het voor het gemak maar vertalen in “zal”.
3b] Wat bedoelen ze met “minimaal”? Ik stel me dan voor maximaal 2% meer verbruik. Het zou me, omdat de informatie vaag is gehouden, niks verbazen als het verbruik 10% blijkt te stijgen.

Ik hoop van harte dat het hier gewoon een fout is die niet door de spellingcorrectie is gesignaleerd. “milieuvriendelijkere” had vermoedelijk “milieuvriendelijke” moeten zijn. Hoewel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten