woensdag 19 februari 2014

Zweeds sterven

Wat zou er toch met Volvo aan de hand zijn? Ik zie een auto, in somber mistig landschap, voice-over: “I want to live... I want to die... in Sweden”. Alweer, maar nu letterlijk, de dood als thema in een Volvo reclame. Wat eerder was hun reclamethema “Leave the world beHind” wat mij ook aan de dood doet denken.

Op reis gaan wordt wel met de dood in verband gebracht, “de laatste reis” is die naar het graf of zelfs nog verder, maar dat lijkt me toch niet het eerste waar je aan denkt bij de aanschaf van een auto. Zelf zou ik bij die aanschaf juist “het leven” in gedachte hebben: lekker op reis en nieuwe dingen ervaren in een fijne nieuwe auto! Zou Zweden een land zijn om comfortabel dood te gaan? Zou Volvo tegenwoordig voertuigen maken die extra geschikt zijn om jezelf in te pletter te rijden?
Er wordt wel gezegd dat noorderlingen somberder zijn dan andere mensen, maar voor de dood kan je dan beter in Nederland blijven, want daar schijnen de somberste mensen te wonen, althans volgens Nieuws.nl dd 18-02-2014. Maar in Afghanistan schijnt men nog somberder te zijn. Dan moet je wel eerst een heel eind rijden, maar dan heb je ook wat.

Nu is het zo, dat reclamemensen hun opdrachtgever graag terwille zijn en met hem meedenken. Dat geeft me ernstig te denken over de bestuurders van dat Volvo. Willen ze nu auto’s verkopen of lopen ze rond met zelfmoordgedachten dan wel ernstige twijfels over het Volvovoortbestaan?

Op de Volvo site vind ik hun geschiedenis, meest recent dit stukje:
<quote>
Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) uit China is eigenaar van Volvo Car Group (Volvo Cars) (....  ...) In 2010, nam Geely Holding Volvo Cars over.
<unquote>

O ja, das waar ook: er zou elk jaar 10% economische groei zijn in China. Zou men zich daar op verkeken hebben? Want de prognoses gaan nu over maximaal 7%, zijn vermoedelijk onbetrouwbaar en de Chinezen steken zich nog erger in de schulden dan wij. Ook daar groeit dus een bubbel. En laten we eerlijk zijn, Volvo maakt - in reclamejongenstaal - nu niet bepaald de meest “sexy” auto’s. Volvo heeft nog net niet zo een suffig imago als Saab, maar het scheelt maar weinig.

Maar om daar, met de dood voor ogen, nu zo een reclame over te maken? Lef kan ik ze niet ontzeggen! Eugène Roorda, geef eens een toelichting?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten