zaterdag 1 februari 2014

Slepolex

Bij De Slegte kwam ik altijd graag. Het was voor mij bijna onmogelijk om die zaak zonder boek(en) te verlaten. ik heb er dan ook erg mooie oude uitgaven kunnen bemachtigen zoals de Duitstalige sprookjes van Grimm (1940, sommige sprookjes worden in Duitse dialecten geschreven wat zelfs voor sommige Duitsers lastig lezen zal zijn), het Engelse nogal zeldzame “Ingoldsby Legends”, en nog heel wat meer. Jammer alleen dat zaken als De Slegte er aan hebben bijgedragen dat kleine tweedehands boekwinkels grotendeels uit het stadsbeeld zijn verdwenen.

De Slegte is samengegaan met Selexyz en het geheel ging onder die volmaakt nietszeggende en lastig te onthouden naam verder. Logisch dus dat het minder goed liep, en de volgende nietszeggende naam, Polare, werd op de gevel geschroefd. Kennelijk geloofde de directie de praatjes van het merknamenbureau dat waarschijnlijk een vliegende doorstart van de oude winkels met de nieuwe naam beloofde... Zelf had ik de nieuwe zaak een makkelijk te onthouden naam gegeven, bijvoorbeeld “Menno’s Boekwinkel”, maar had ik een merknamenbureau dan had ik ze “Slepolex” in de maag gesplitst. “Xelopels” zou trouwens ook goed kunnen, dat doet een beetje aan Xoelapepel denken.

Wat me verbaasde is dat de inrichting van het pand van het voormalige “De Slegte” telkens wijzigde, voor het laatst toen het Polare werd. De boeken bleven hetzelfde, hoewel ik de indruk kreeg dat er minder tweedehands was te vinden. Dus ze hebben een hoop geld weggesmeten aan opleuken van de schappen en postpapier, maar voor de rest niks. Ik kreeg daardoor het gevoel dat er geen boekenliefhebbers aan de top zaten, maar meer het soort zakenlieden dat de Fyra gekocht zou kunnen hebben.

Vreemd genoeg kan ik er geen traan om laten als Polare geheel verdwijnt. Bij De Slegte was ik nog wel teleurgesteld over de teloorgang. Gelukkig is er in Den Haag nog steeds een wekelijkse boekenmarkt, er komt zelfs een boekhandelaar helemaal uit Borne (Twente) naar toe. Ik hoop dat de resterende kleine boekenwinkeltjes in het Haagsche een revival kunnen beleven nu ze van de grote concurrent af zijn.

Want kijk, een e-reader is natuurlijk wel leuk, maar een echt boek is onvervangbaar, zeker niet door een elektronisch plankje. Ook het rondsnuffelen in een boekwinkeltje is onvervangbaar. Mede omdat die winkeltjes nogal eens door erudiete kenners worden gedreven. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel eens online een tweedehands boek heb gekocht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten