dinsdag 9 juli 2013

1888.

Nee, dit wordt geen geschiedenis verhaaltje! Hoewel: de schrijver-criticus-estheet Jan Greshoff is in december 1888 geboren. Lees bijvoorbeeld zijn: “Afscheid van Europa”. Maar dat is dus off-topic.

De topic is het telefoonnummer dat je kan bellen om, tegen een stevige betaling, een ander telefoonnummer te weten te komen. Dat is handig en maakt lui: ik had vroeger een collega, een verkoper, die te gemakzuchtig was om van zijn relaties een telefoonlijstje bij te houden. Omstreeks  1981 waren computer en mobieltje nog niet doorgedrongen in dat bedrijf. Hij belde telkens een destijds met 1888 vergelijkbaar nummer en hij werd doorverbonden met de klant. De baas betaalde wel. Ik zat tegenover hem en vond het knap irritant. Maar goed.

Ik had recent een telefoonnummer nodig. Dringend, neem dat van me aan. Ik had een nummer, maar dat was volgens een automatische melding buiten gebruik.
Ik wist dat de persoon van dat nummer was overleden maar ik nam aan dat het nummer niet was gewijzigd want het leek me logisch dat alleen de tenaamstelling was veranderd in die van de achtergeblevene. Maar: buiten gebruik.
Dus ik zocht in het internet telefoonboek, en daarin was het nummer niet vermeld. Vreemd, want ik weet zeker dat op dat adres telefoon is. Er zijn andere boeken waarin je op adres kan zoeken en die gaven het nummer dat ik al wist. Wel verdorie! Maar die andere boeken lopen waarschijnlijk achter op het “echte” boek.

Uit arren moede 1888 gebeld. “Dat is een geheim nummer meneer”. “Kan ik verder nog iets voor u doen?” “Ja, me dat nummer geven, dat is belangrijk!” Ik verbrak daarna de verbinding bruusk, om de vloeken niet nodeloos aan de callcentermuts toe te voegen.

Mijn eis aan KPN “De moeder aller Nederlandse telefoonboeken”: Neem de adressen met geheime nummers in het internet telefoonboek op en vermeld dat het nummer geheim of “onzichtbaar” is. Dan weten we in ieder geval: daar is inderdaad een telefoonaansluiting en dan hoeven we ook niet, volstrekt nodeloos, tijd en geld te verspillen aan het 1888 callcenter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten