maandag 8 juli 2013

Rabobank & Schaliegas

Onlangs was in het nieuws dat de Rabobank geen geld meer leent aan bedrijven die betrokken zijn bij de winning van Schaliegas.
De bank is bezorgd over het milieu, vervuiling van drinkwater en zo meer. Een bank die bezorgd is om het milieu, dat is waarachtig niet niks! En nog wel een bank die niet aan het overheidsinfuus ligt. Zou er een kentering plaatsvinden in de bankwereld, gaan ze lange-termijn denken?

Ik hoop het, maar vermoed van niet. Ik denk dat deze bank heeft onderzocht dat er aanzienlijke geldelijke risico’s zitten aan het verstrekken van geld aan schaliegasbedrijven. Want als het mis gaat met dat schaliegas, dan komen de schadeclaims bij die bedrijven en daarvan kan de bank wel eens de dupe worden omdat die het uitgeleende geld niet terug ziet.

Het is ook interessant dat er van andere banken over dit onderwerp nogal weinig te vernemen is. ING en ABN Amro zijn al direct of indirect betrokken bij het schaliegas. Ze mompelen wat over de het belang van duurzaamheid, en minister Kamp (VVD; heeft altijd begrip voor zorgen en onrust, staat altijd open voor discussie, halveert aantal brievenbussen) gaat een onderzoek doen.

Henk Kamp is rechercheur bij de Fiod geweest, dus iets onderzoeken zal hij wel kunnen, maar voor de rest heeft hij zoveel posten gehad (zelfs op de Antillen) dat het lijkt of men hem liefst overal kwijt wil. Ik kan het me voorstellen, de verschaalde geur van de Fiod blijft tenslotte altijd enigszins om je heen hangen. Behalve de Havo en die belastingopleiding valt er weinig erudiets aan hem te beleven. Hij is daarmee een aardig voorbeeld om te zien hoe je bij de VVD op sommige posities kan komen: dat geeft hoop voor de VVD jongeren.
Off topic: waar ik zelf de kriebels van krijg is zijn hoofd met die griezelige grijns die me telkens aan een kinderlokker doet denken. Aan die grijns kan de man waarschijnlijk ook niks doen, het zal mijn probleem wel zijn.

Wat ik maar wil zeggen, Henk Kamp zal, als goed VVD-er, na zijn onderzoek de ING en ABN Amro echt niks in de weg gaan leggen. Ze hangen immers aan het overheids-infuus, worden “staatsbank” genoemd, dus de burger betaalt wel als het mis gaat.

Ik heb het gevoel dat de Rabobank heel bijdehante mensen in dienst heeft.

ter zijde:
Op BNR radio was enkele weken geleden een interview waaruit bleek dat het coöperatieve idee van de Rabobank wel eens op de tocht zou kunnen staan en dat deze bank meer richting “gewone” banken zou willen gaan. Het vreemde is dat de reclames, waarin tegenwoordig Humberto Tan ook ineens een zegje doet, het regelmatig over de oprichters van de Raiffeisenbank hebben. Humberto Tan beschouw ik niet echt als iemand van de coöperatieve gedachte, hij is een echte ondernemer met eigen kledinglijn en heeft ook (mi terecht) een goede reputatie bij BNR radio. Als reclames ineens iets benadrukken, dan is er vermoedelijk iets aan de hand; rook & vuur en zo. We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten