dinsdag 2 juli 2013

Beleggen; propaganda #3.

Luistert u wel eens naar populaire radiozenders? Ik wel: soms uit praktische overwegingen; op de radiowekker komt BNR verreweg het beste door en ze hebben waarachtig wel eens een boeiend interview; en Classic FM heeft een format dat, ook om praktische reden, van mijn echtgenote de voorkeur heeft voor de radio in de voorkamer. Classic FM vind ik zelf niet om aan te horen ivm het totale gebrek aan fantasie, maar dat hoort bij het format. Net als bij Arrow Classic Rock: voor mij ook de dood in de pot. Het is gemaakt ten behoeve van de adverteerders die een doelgroep in gedachten hebben: Straatmakers. Mannen op steigers. Hoewel ik een straatmaker ken die echt helemaal somber wordt van die classic rock, maar dat ter zijde.

BNR en Classic FM en vast nog meer zenders, hebben de gewoonte om beursgegevens te melden. Op een enigszins hijgerige toon. Tokio is 2% in de plus. Volgende dag: Tokio is 2,2% in de min.  Enz. Enz. Wat moet ik met die onzin. En veel belangrijker: wat moeten beleggers met die onzin?

Serieuze beleggers, zoals banken, laten glasvezelkabels installeren opdat de gegevens nog een miljoenste seconde eerder aanwezig zijn. De handel gaat geheel elektronisch. Miljarden gaan er om, elke dag, zonder handtekeningen en mooie notariƫle acten. Wat moet een domme beleggende burger met die berichten? Als het een serieuze belegger met een hobby is, dus iemand met geld teveel waarmee hij kan spelen, dan zit die de godganse dag achter een aantal beeldschermen in de hoop de grote vis binnen te halen. Als het een gewone burger is die het uitbesteedt, in de hoop meer rente te ontvangen dan de bank hem op een spaarrekening biedt, dan zit die zich de hele dag / het hele jaar achter de radio zorgen te maken. Dat lijkt me ook geen aangename dagbesteding.

Wat ik graag zou willen: stop die beursberichten op de radio. Het is propaganda, bedoeld om spaarders te verleiden om te gaan beleggen. Er is in Nederland erg veel spaargeld. Ik begrijp dat banken proberen mensen te verleiden om dat spaargeld te gaan beleggen. Als ik bankier was, zou ik dat ook proberen, het risico verplaatsen naar die onbenullen door ze het gevoel te geven dat ze de absolute top zijn.

Weet je wat ik het ergste vind? Dat mensen die door beleggen alles kwijt zijn zo lopen te jammeren. En de banken de schuld geven. Nu zijn die banken ook vaak de oorzaak omdat ze nu eenmaal erg   slim zijn in verkopen, maar ja, wie koopt er dan ook een produkt dat hij / zij niet begrijpt? “Eigen schuld, dikke bult” dat was meen ik het gezegde. Toedeledokie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten