zondag 14 juli 2013

Vacantie.

In de VPRO gids, o nee, neem me niet kwalijk, het was het tijdschrift "Onze Taal"! werden recent enige bladzijden gewijd aan interviews met mensen die graag boeken lezen. Ik bedoel natuurlijk niet de gebruiksaanwijzing van de autoradio die tegenwoordig dikker is dan de gebruiksaanwijzing van de auto, maar literatuur. Vraag was: welk(e) boek(en) neemt u mee op vakantie? Uiteraard gaf iedereen antwoord: iedereen neemt boeken mee, er was zelfs iemand bij die een e-reader meenam met vele boeken er in (of  is het “er op”?).

Een paar weken geleden zag ik bij Albert Heijn een aanbod van gunstig geprijsde e-readers, met de wervende tekst “meer dan 1000 (of was het zelfs 10.000?) boeken meenemen op vakantie”. Ik zie er de gemiddelde AH bezoeker niet voor aan dat die behalve al die smartphonen iets anders dan een paar stripverhalen meeneemt, en misschien voorleesboeken voor kinderen. Ik vermoed dat stripverhalen niet tot hun recht komen op een e-reader.

Ik vraag me af waarom al die lezende mensen op vacantie gaan. Je kan toch thuis in je vertrouwde hoekje ook uitstekend en ongestoord door vreemde invloeden lezen? Waarom boeken meeslepen terwijl er in een andere omgeving zo veel te zien en te beleven is? Anders soorten maaltijden, andere vergezichten, andere talen, andere architectuur, ander klimaat, teveel om op te noemen! En dat geldt ook als je dicht bij huis blijft, behalve dan misschien dat klimaat. Ik neem tenminste aan dat men reist om veel verhalen te kunnen doen, zoals het spreekwoord zegt. Zelf neem ik alleen een boek zonder tekst, of een schrift, en een pen mee, om aantekeningen te  kunnen schrijven.
En soms vergeet ik zelfs die aantekeningen te maken, of heb ik er gewoon geen tijd voor.

Er is maar één soort vacantie waarbij ik een boek meeneem, en die vacantie is dan ook echt (nou ja, min of meer) bedoeld om een boek bij te lezen. Meestal is het in december, in een hotel waar je na  een boswandeling met een goed glas bij een open haard kan zitten. En meestal wordt het dan toch geen  lezen maar een gesprek met andere hotelgasten. In december is het nooit erg druk in hotels; iedereen  is zich thuis de gilzenuwen aan het kweken door het organiseren van de kerstdagen. Thuis heb ik geen bos en ook geen open haard, en als ik die dingen wel had, zou het toch niet hetzelfde zijn.

Kort gezegd: als je heel graag leest, blijf dan liever thuis. En als je toch besluit om te gaan reizen: laat dan je boeken thuis. O ja, ik schrijf vacantie met een c omdat ik vind dat het zo hoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten