donderdag 4 juli 2013

Uitlaatklep.

Laatst hoorde ik het woord weer, en ik had het gevoel dat het verkeerd werd gebruikt. Ik vertelde iemand dat ik in een band speel, en de reactie was: “Dus muziek is jouw uitlaatklep”. Ik begreep er niks van. Ik vind het erg leuk om met mensen muziek te maken. Ik kom uit de technische hoek en zie daardoor een uitlaatklep als een onderdeel van een motor, dat de belangrijke funktie heeft om verbrande gassen door te laten naar de uitlaat, maar enig verband met muziekplezier zag ik niet.

Maar ik ben nieuwsgierig, dus op internet heb ik eerst de definitie van dat woord opgezocht. Een uitlaaklep kan onder meer zijn:
1) Deel van een auto; 2) Gelegenheid om frustratie te uiten; 3) Middel om spanning af te reageren; 4) Manier om af te reageren; 5) Uitlaat; 6) Klep of afsluiter in een waterafvoerpijp.

De zachte sector heeft kennelijk wat betekenissen toegevoegd, en ik begrijp nu dat sommige mensen die nieuwe betekenissen gebruiken zonder er goed over na te denken.
Want nog steeds zag ik het verband met muziek maken niet. Ik maak muziek voor de lol, en niet om spanning of frustratie af te reageren: dat doe ik namelijk door te vloeken. Een voorbeeld: je bent na  een uur bijna klaar met downloaden van een groot bestand en dan is er een stroomstoring. Dat is frustrerend! Het eerste wat ik doe is vloeken, en zeker niet gauw een stukje piano spelen.

Ik vind het een heel vreemd idee dat gefrustreerde mensen muziek zouden gaan maken om van de frustratie af te komen. Gekker nog: je kan gefrustreerd raken doordat het je, door de frustratie, niet lukt een muziekstuk goed te spelen! Dan schiet het helemaal niet op...

Er zijn veel dingen die ik met plezier doe: op een terras zitten; lezen; muziek luisteren, maken en schrijven; lekker eten & drinken; films van Jacques Tati bekijken, ik ga niet alles opnoemen. Ik kan die genoegens echt geen uitlaatklep noemen.

Een goede bekende veronderstelde dat deze blog ook een uitlaatklep is. Ik kan me dat voorstellen, want het doet soms wat mopperig en cynisch aan. Maar zoals gezegd: frustraties afreageren doe ik door te vloeken en niet door een blog te schrijven, want anders zou er geen aardigheid aan zijn.
Het enige wat ik er leuk aan vind, is de lezer er toe aanzetten om de dingen eens op een andere manier te bekijken. Meer zit er niet achter. Het kan goed zijn dat ik er over een weekje al weer genoeg van heb.

Ik vind dat er voor uitlaatklep een ander woord verzonnen moet worden. Wat vinden jullie van “ontfruster”?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten