dinsdag 30 juli 2013

Kindje kijken.

Herinnert u zich het gekloonde schaap Dolly?

Ik herinner me de nieuwsberichten over dat schaap, met fotos van het schaap en daaromheen een meute journalisten en fotografen van over de hele wereld die het schaap op de gevoelige pixels vastlegden. Wat heb ik gelachen! Het schaap zag er precies uit als een doodgewoon schaap, zoals er honderdduizenden rondwandelen in Ierland, Schotland, AustraliĆ« en de rest van de wereld. Ierse schapen hebben naar mijn mening een wat slimmere oogopslag, maar dat  ter zijde.
Als de fotografen gewoon thuis waren gebleven en een willekeurig plaatselijk schaap in de krant hadden gezet dan hadden vermoedelijk alleen de zeer fanatieke fotoshopspeurders dat ontdekt. Hoewel, de Nederlandse pers lijkt alles uit hetzelfde vaatje te tappen dus dan moeten ze wel over de grens kijken.

En nu was er een nog veel gigantischer belangstelling voor een Engelse koninklijke baby. Ach, ik weet wel dat in een kraamkliniek bijna elke moeder feilloos haar eigen baby kan herkennen, ieder kindje is uniek, maar voor een buitenstaander die een kijkje komt nemen zijn al die kleine dik in luiers gepakte schreeuwertjes min of meer hetzelfde, de kleur van haartjes en de grootte verschilt wat, maar dat is het wel zo’n beetje.
Als ik moeders in kinderwagens zie kijken en ze hoor zeggen “wat een schatje is het toch” dan denk ik soms wel eens “dat hebben de moeders van Hitler en Djengis Khan vast en zeker ook gezegd”...

Waarom die journalisten en ontelbare anderen – sommigen zelfs gekleed in de Engelse vlag - zich dagenlang op de stoep hadden genesteld is me een absoluut raadsel. Verwachtten ze wellicht een wonder? Bijvoorbeeld dat het kind meteen na de geboorte al kon spreken en klokkijken? Dat er een engel zou neerdalen om de wereldvrede aan te kondigen? Of hadden ze gewoon niks anders te doen?

Het valt me eigenlijk nog mee dat de bevalling niet live op TV werd uitgezonden en daarna meteen op YouTube gezet. Misschien heeft dat iets met rechten te maken. Of mogelijk had Rupert het te druk met zijn Nederlandse FOX kanaal.
Wat zou het jongetje er van vinden als hij later het gedrag van al die min of meer hysterische mensen zou zien? Alles blijft immers bewaard.
De boreling zal zich gelukkig niets van de geboortedag herinneren, maar ik vraag me af of hij werkelijk wel koning zou willen worden van een volk dat zich zo ongelooflijk heeft aangesteld omdat hij werd geboren. Hoe zouden zijn ouders dat aan hem kunnen uitleggen? Ik kan me voorstellen dat hij zijn dagen liever in een klooster zal gaan slijten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten