donderdag 15 augustus 2013

Economisch Jeugdjournaal.

14 augustus 2013. Jeugdjournaal. Ze houden een peiling: wie van de kinderen maakt zich zorgen over de economie? 60% blijkt zich zorgen te maken.

Ik ben blijven kijken, ik was geschokt. Dit journaal wordt geleidelijk een meer dan walgelijke manier om kinderen te manipuleren! Hoe oud zijn die kijkertjes wel? Ik schat ze op maximaal 11 jaar. En die maken zich zorgen over de economie!? Gebruik makend van hun eigen PC, of heel misschien die van hun ouders, of van hun smartphone (watkosttatwelniet?) stemmen ze trouwhartig mee en denken waarschijnlijk ook nog dat ze daarmee een belangrijke bijdrage leveren. Zonder enig idee te hebben waarover het gaat. Die stemmertjes worden vast en zeker later het klapvee dat de regering (vandaag de dag kan je daarvoor beter lezen: de banken) maar al te graag als onderdanen heeft.

Wat is de economie van 11-jarigen? Een spaarpot? Een bankrekening? Naar mijn idee zakgeld. Als ze al zakgeld krijgen want ik kan me voorstellen dat lang niet alle ouders dat tegenwoordig kunnen betalen... Soms mocht ik, als ik lang genoeg zeurde, wat van mijn ouders lenen maar dat was dan een voorschot en ik kreeg pas weer zakgeld als het leningkje was terugbetaald. Ik ben er voor dat kinderen al op jonge leeftijd de waarde van geld leren kennen, en leren sparen voor iets wat ze graag willen hebben, dan kunnen ze later de prestaties van economen beter beoordelen.

Economen worden wel schertsend omschreven als “Lieden die vandaag precies kunnen uitleggen waarom hun voorspellingen van gisteren niet zijn uitgekomen". Mijn vader had ook een humoristische benadering: “Economen zullen een bedrijf nooit economisch laten draaien, want anders maken ze zichzelf overbodig. En dat laatste doen ze natuurlijk nooit want daarvoor krijgen ze een veel te goed salaris”.
Ik meen me te herinneren dat er ooit beleggingsadviezen werden gegeven door een aap, en de resultaten waren niet slecht, beter dan het gemiddelde in elk geval.

Vroeger werden kinderen gewaarschuwd om vooral niet mee te gaan met vreemde mannen. En vooral geen snoepjes van vreemden aannemen hoor: kom maar gauw naar huis als je zo iets overkomt. De rol van vreemde mannen lijkt te zijn overgenomen door het jeugdjournaal.
Het wordt tijd dat ze in de aankondiging van dat journaal een waarschuwing opnemen: “Opgepast! Kinderlokkers! Ouders wordt sterk aangeraden mee te kijken”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten