vrijdag 30 augustus 2013

Snel betalen!

In Leiden begint het experiment: betalen met je smartphone. De drie grote banken willen dat maar al te graag door de strot van de winkelier duwen, en ja hoor, er zijn 1000 consumenten die graag willen meewerken aan dit technische “nieuwtje”. Het betalen zou nu zo makkelijk en snel zijn, je zou niets anders meer willen. En “kijk eens hoe goed ik met moderne media kan omgaan!” roept oma. En veilig dat het is, beter beveiligd dan Fort Knox!

Ik doe regelmatig inkopen in supermarkt en andere winkels, en betaal gewoon cash. Het cash betalen duurt naar schatting maximaal 20 seconden, inclusief eventueel zoeken naar een extra muntje. Soms zijn er mensen voor me, die betalen met een pinpasje. Piep, hè verdorie, hij doet het niet, nog eens proberen, sorry, ik neem mijn andere pasje wel, zoek zoek zoek onderin damestasje, hè waar heb ik hem nu, o toch in het zijvakje, en eindelijk wordt er betaald. De minuut is allang overschreden.
Ik geef toe dat ik ook wel eens met Pin betaal, maar het duurt ook echt ongeveer 20 seconden inclusief pasje pakken en weer goed opbergen.

Mededeling: wegens een storing is het niet mogelijk te pinnen. Wat doen we: andere winkel, of naar de flappentap?
En nu dan per mobiele telefoon, en voor lage bedragen zelfs zonder toetsen van je Pincode. Wat is daar nu handig aan? 4 cijfertjes toetsen duurt anderhalve seconde. Ik moet daarvoor een bijzondere en vrij kostbare telefoon aanschaffen, die ik dan ook altijd bij me moet hebben. Verder gaat dat systeem natuurlijk gehackt worden. Voor je het weet blijk je gewoon met een open portemonnee geld rond te strooien.
De snelheid interesseert niemand een bal: bij de plaatselijke AH worden de paden regelmatig geblokkeerd door groepen mensen die druk in gesprek zijn; kleine kinderen met winkelmandjes op wieltjes spelen ondertussen; veel haast om  bij de kassa 5 seconden te winnen straalt er niet van af.

Waar gaat het nu om? Winkeliers vinden het uiteraard prettig om weinig cash in huis te hebben. Dan is de winkel minder gevoelig voor diefstal. Zo een geldwagen zal ook wel het nodige kosten. Maar dat berekenen ze heus wel door aan de klanten. Voor de klant is het helemaal niet veiliger. Als ik met een portemonnee waarin 20 Euri zitten wordt overvallen ben ik 20 Euri lichter. Als ze mijn Pin pas jatten kunnen ze tot 1000 Euri per dag opnemen. En als hij geskimd is, nog veel meer, tenminste als er veel meer op mijn betaalrekening zou staan.

Banken willen liefst alles elektronisch regelen. Dan zijn ze van dat onhandige cash geld af. Dat is echter maar een argument om de tweede agenda te verdoezelen, want veel interessanter is voor de bank: alles van je betalings- en koopgedrag weten. Dat is eersteklas handelswaar! Hee: vanmiddag 2 keer bij de Gamma geweest; bij Café Het Stoepje gezeten; Bij AH betaald; benzine getankt bij Q8; enz. Ga je dat met je telefoon doen, dan weten ze ook nog de route die je die dag hebt  gevolgd. Je wordt eventueel “beloond” met gepersonaliseerde SMS reclames op je telefoon. Fijne service toch? Natuurlijk willen de banken al uw kleingeld ook liever zoveel mogelijk op hun eigen rekening houden, dat was bij de invoer van pinnen ook al hun bedoeling.

Dus maken ze de winkeliers bang voor overvallen, en ze maken cash geld duurder: de winkelier moet betalen voor een rolletje munten. Voor het Pin apparaat moet de winkelier ook betalen. Voor de klant is pinnen gratis, maar dat is een wassen neus: de kosten van muntgeld en pinnen worden natuurlijk gewoon doorberekend in de prijs van de artikelen.

Zo lang de Nederlandse Bank gewoon geld laat drukken, blijf ik het gebruiken! En in winkels die uitsluitend Pin accepteren kom ik dan maar niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten