maandag 19 augustus 2013

HSL aanslagen.

In het nieuws: er worden aanslagen verwacht op de hogesnelheidstreinen. Om met 1984 te spreken: door Goldstein! Maar het zou ook Al Qaida kunnen zijn. Controleren kan ik dat niet, ik moet de berichten “uit betrouwbare bron” maar geloven.

Grappig (nou ja, dat is niet echt het goede woord), maar dit is precies wat ik verwachtte toen men met de HSL begon. Er waren al aanslagen op de twin towers en in metrostations, en ik dacht: zo een enorm eind spoor, en een trein die er met 250 kilometer per uur overheen raast, dat moet interessant zijn voor de onverlaten die aanslagen willen plegen. Al die honderden kilometers spoor kan je immers nauwelijks bewaken. En het is naar mijn idee kinderlijk eenvoudig om een stuk spoor snel onklaar te maken opdat er een HSL trein het veld in gelanceerd wordt. Een stuk beton of ijzer. Een klein explosief onder de rails. Iedereen kan dat verzinnen. En het beveiligingssysteem van de spoorwegen zal dat niet detecteren, dus de trein krijgt geen commando om automatisch te stoppen. De bestuurder kan het ongeval niet zien aankomen: daarvoor rijdt hij veels te snel.
Overigens had ik geen aanslagen van terroristen in gedachten, maar eerder aanslagen gedaan door het type idioot dat op een viaduct staat en het leuk vindt om straatstenen op auto’s te gooien. Zodat die persoon eindelijk ook eens aandacht krijgt.

Volgens de media lopen Nederlandse treinen geen gevaar. Ironisch genoeg lijkt me dat veroorzaakt te worden door de vele vertragingen en wijzigingen in de dienstregeling. Sommige stukken spoor worden hier zo intensief bereden dat je geen tijd hebt voor je terroristenklus. Dat maakt het plannen van een aanslag erg lastig. De Fyra rijdt al helemaal niet, en daarbij zou die in Nederland toch niet echt snel rijden, dus dat maakt Nederland een stuk minder aantrekkelijk. Maar als ik in Duitsland of Frankrijk zou wonen zou ik sterk overwegen om met de auto te reizen!

Iets anders, maar toch een beetje van toepassing: toen Google met streetview kwam, schoten vooral de Duitsers in de stress. Naar mijn mening volkomen terecht. Want ik dacht: “dat is een handig medium voor als je een ramkraak wilt  plannen”. Ik beschouw mezelf als een onschuldig burger, maar ik ga er van uit dat als ik iets verzin, er zeker nog wel iemand anders is die op die gedachte komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten