donderdag 3 oktober 2013

Antwerpen

Lachen! In de haven van Antwerpen kunnen ze mensen gebruiken, men spreekt over 4000 arbeidsplaatsen. Maar voor werkloze Nederlanders die in Zeeuws-Vlaanderen wonen is werken in Antwerpen veels te moeilijk, de Europeesche Reegels verhinderen het werken over de grens, door lastige verschillen in belasting, kinderbijslag en zo meer. Zeggen ze.

Hoe zit het nu toch met dat Europa met die open grenzen? Waar ik woon zie ik regelmatig auto’s uit Estland, Polen, en recent ook uit Roemenië en Bulgarije, en het zijn echt geen auto’s met een Corps Diplomatique kenteken want die rijden hier ook meer dan genoeg! Verder krijg ik af en toe flyers in de brievenbus waarin niet-Nederlandse klussers zich aanbieden. Onderweg op de fiets werd ik al twee keer vanuit een busje aangesproken door Ierse aannemers die de mooie smoes hadden dat ze al bij mij in de straat werkten en ook mijn dakbedekking wel wilden vernieuwen. Kortom, creativiteit en assertiviteit in zoeken en vinden van werk te over bij de buitenlander.

Het lijkt me helemaal niet moeilijk om bij een Nederlands detacheringsbureau een kontrakt af te sluiten tegen Nederlandse voorwaarden, en dan bij de Belg aan het werk te gaan. Het bureau regelt de geldstroom verder wel. Zo te horen in het nieuws is er bij de Antwerpse haven voldoende kapitaal aanwezig, dus ik denk dat ze het niet gauw te duur zullen vinden.

De Zeeuws-Vlaamse Nederlander. Zou die niet creatief zijn? Of zou die er gewoon geen zin in hebben omdat hij in de WW best kan rondkomen? Ons bent immers zuunig... Ik denk dat het ook aan de weerzin tegen het moderne gedrocht Europa ligt. Zeeuws-Vlaanderen is immers al bijna België; lang geleden waren we ooit één land en in de tijd van de Benelux werden de zaken toch ook geregeld. Ik neem aan dat het niet aan onmin tussen de bevolkingsgroepen ligt.

Of zou er wat anders aan de hand zijn, namelijk stemmingmakerij door de overheidsgetrouwe media terwijl die 4000 banen er pas over twee jaar zijn? Stemmingmakerij in de geest van “Zie je wel, ze willen gewoon niet werken en gebruiken Europa als smoes”? We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten