vrijdag 11 oktober 2013

Proceskosten

Ik hoorde via de radio dat de advocaat van de moordenaar van Pim Fortuyn in beroep gaat omdat Volkert van der Graaf niet op proefverlof zou mogen. Nu zal dat proefverlof mij verder een zorg zijn, maar het bracht me weer eens op de gedachte: “Wie zou dat hele gedoe eigenlijk betalen?”. Juristen rekenen doorgaans geen misselijke uurtarieven; Volkert zal de bekende kikker zonder veren zijn, dus van hem hoeven we geen betalingen te verwachten.

De schade is groot. Afgezien van de immateriële schade van de moord die als aanval op de democratie beschouwd kan worden, waren er de nacht van de moord in Den Haag heel wat rellen en opstootjes, trams werden omgeleid, de politie maakte overuren die zeker betaald zullen zijn. Medische zorg voor het slachtoffer was tevergeefs, maar er hangt een prijskaart aan.
Dan zijn er de kosten van het beschermen en tijdelijk elders onderbrengen van andere mensen die Van der Graaf heten en geen familie zijn.
Al die kosten van het proces, de juristen, de rechtszaal, en niet te vergeten: kosten van de inmiddels 12 jaar opsluiting van Volkert: huisvesting, voeding, kleding, medische zorg en wat er verder bij komt kijken. Er wordt al over gespeculeerd dat als hij inderdaad op proefverlof mag, er door de staat voor beveiliging gezorgd moet worden! Net zoals Wilders tegen onverlaten beschermd wordt, maar dan als het ware andersom. En nu weer de kosten van een mogelijk hoger beroep.

Ik hoor politici zeggen “De maatschappij is nog niet klaar voor Volkert”. Ik herinner me ineens weer de vreemde opluchting toen er bekend werd dat de dader een autochtoon was. Er zouden dus gelukkig geen rassen- of interculturele rellen van gaan komen.

De maatschappij zal naar mijn idee nooit klaar zijn voor mensen als Volkert. Volkert komt vrij, maar de familie en vrienden van het slachtoffer hebben levenslang. Evenals de mensen, waaronder velen met een niet-Nederlandse achtergrond, die een sterke sympathie voelden – en nog steeds voelen - met het gedachtegoed van Pim Fortuyn.

Ik ben voor de rechtsstaat en democratie, maar ik ben verdomd benieuwd naar wat het hele gedoe rond deze moord heeft gekost. En ik ben nog veel benieuwder naar wie het (heeft) betaalt(d). Ik voel aan mijn water dat het hoe dan ook een stuk goedkoper had gekund. Bijvoorbeeld door Volkert een cel te laten delen met drie andere personen. Immers, in een ziekenhuis liggen de meeste patiënten ook met meerderen op 1 kamer. Ik gun een zieke meer privacy dan een moordenaar, vreemd hè? En wellicht kunnen er juristen in staatsdienst komen tegen een normaal salaris. Ik verzin maar wat voor de vuist weg.

Ik heb geen idee hoe en waar de kosten te achterhalen zijn. Dat is jammer, want ik verwacht dat de burger / maatschappij er wel voor zal opdraaien. Die zelfde "Maatschappij die nog niet klaar is voor Volkert". Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten