maandag 28 oktober 2013

Piet (Z/W)

Gisteren bij een verjaardag sprak ik een aantal mensen uit Suriname, en kwam het gesprek –je kan het niet vermijden- op Zwarte Piet. Ze vonden unaniem de hele discussie meer dan vreselijk belachelijk en beschouwden Gario als een aandachtbehoevende gek. Ze vonden dat Nederland al een hele tijd idioot gedrag vertoonde door al dit soort gezeur maar goed te vinden. Proberen om een kinderfeest te verpesten, hoe haal je het in je hoofd? In Suriname wordt Sinterklaas ook altijd met plezier gevierd! (Een tijd geleden waren er wel eens een paar zeurpieten, maar daar hebben ze snel een eind aan gemaakt)

Toen ik ongeveer 5 jaar was mocht ik voor een microfoon een Sinterklaasliedje zingen. Het was (zoals ik later van familie heb vernomen) tijdens een Sinterklaasviering van het rijwielherstellerskartel. Een oom had een fietsenwinkel en ik mocht met oom en tante, die kinderloos waren, mee. Mijn stem klonk heel raar door de luidsprekers, maar ik kreeg applaus en dat was erg leuk.

Vanaf dat ik kon schrijven heb ik klaasgedichten gemaakt, mijn vader gaf daarbij het stimulerende voorbeeld. Hij was al begin november bezig met kleine presentjes met een begeleidend gedicht om familieleden eens op vrolijke wijze de oren te wassen. Nu, daar deed ik graag aan mee en later voegde ook mijn jongere broer zich bij de klaasdichters.

Op latere leeftijd reed ik motor met zijspan en heb ik met vrouw en dochter, gedrieën als Piet verkleed, meegedaan aan een Sinterklaasoptocht, ik meen voor een buurt- of winkeliersvereniging. Leuk was het! En koud, met zo een dunne maillot! Nog dagen later kwam er zwarte schmink uit onze oren...

Ik ken het feest –net als de meeste Nederlanders- al vanaf heel jonge leeftijd. Ik kan me geen bangmakerij herinneren; alleen maar dat het een leuke tijd was, waarbij je je verheugde op de gezellige pakjesavond, en dat in de binnenstad de winkels prachtig versierde etalages hadden.

Nog nooit heb ik ook maar 1 seconde gedacht dat Piet een neger was. Echte negers zagen er immers totaal niet zo uit! Het voorkomen van de Sint was ook niet te vergelijken met dat van andere bisschoppen of kardinalen; Sint had voor mij dus ook niets met religie of een kerk te maken. Ook de klaasliedjes bevatten zo ver ik me kan herinneren geen religieuze toespelingen. Met slavernij had het al zeker niet te maken: Piet was de zeer gewaardeerde partner van de oude Sint, en het was helemaal niet gek dat er later nog wat meer Pieten bij kwamen. Dat kon ook haast niet anders met zoveel pakjes.

De Surinaamse Conclusie was, dat Gario dringend hulp nodig heeft, want hij heeft een aandachtsprobleem. En dat de Nederlanders moeten ophouden met mee te doen met dat soort gezemel over slavernij. En zo is het!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten