maandag 21 oktober 2013

Omroep bezuiniging

Na een dag van demonstreren lijkt het er op dat de bezuiniging van de omroep niet buitengewoon veel aandacht van de Nederlander heeft. Naar mijn idee terecht. Ik gebruik maar een kleine hoeveelheid van het aanbod op radio en TV, dus eigenlijk heb ik weinig recht van spreken, maar ik doe het -als belastingbetaler die bezorgd is over het besteden van zijn geld- lekker toch:

De meeste hinder ondervind ik van de reclame. Het is een staatsomroep, uit de belastinggelden betaald, dus asteblief geen reclame! Reclame is voor de commerciële omroep. Smoes is, dat er zonder reclame nog minder geld is voor goede programma’s. Nou, sluit dan maar een TV zender: met twee zenders zijn we volgens mij al ruimschoots voorzien.
De in principe commerciële programma’s kunnen rustig verhuizen naar commerciële zenders, ik denk onder meer aan “Boer zoekt Vrouw”, “Spoorloos”, “De wereld draait door”: ik vind ze allemaal zeer geschikt om aan een RTL of SBS te verpatsen.

De TV is uitgevonden om beeld over te dragen. Waarom is er dan zo weinig te zien? Praathoofdprogramma’s als P&W, Brandpunt, K&vdB, kunnen zonder probleem naar de radio verhuizen; de radio zal daarvoor dan wat onbenullige popmuziek moeten laten vallen. Met nadruk op onbenullig want daarvoor zijn er al ruim voldoende commerciële zenders. En om elk half uur te vernemen wat voor weer het is, aangevuld met het herhaalde nieuws, dat hoeft dan ook niet meer.

TV is om naar te kijken. Theater, cabaret, dans, natuur, architectuur, films, documentaires, schilder- en beeldhouwkunst, cultuur over de hele wereld, medische zaken: beeld genoeg te verzinnen. Maar  liever geen reisprogramma’s zoals Boudewijn Büch die deed: die ging telkens met zijn grote hoofd al zwammend voor een mooi vergezicht staan.
Ik vergeet bewust om sport te noemen. Het is wel allemaal beeldmateriaal maar daarbij ook voornamelijk commercieel dus stop de voetbal, de formule-I en de Tour des Pharmaciens maar bij Rupert Murdoch’s Fox.
Ook al die lollig gepresenteerde consumentenprogramma’s als “Kanniewaarzijn” kunnen naar de radio want behalve de schijtlollige presentatoren en het klapvee is er heel weinig aan te zien.

De commerciële radio is al ruimschoots in al zijn eenvormige thematiek aanwezig: Classic FM, Classic Rock; Classic Jazz; ze hebben voldoende aan één USB stick voor het complete dagprogramma dat elke dag wordt herhaald voor hun zorgvuldig geselecteerde doelgroepen. Opdat de commercials de juiste potentiële klant bereiken.
Radio is een oeroude maar zeker niet achterhaalde uitvinding die juist als niet-commercieel medium een podium kan zijn voor hedendaagse nog onbekende popgroepjes en hometapers; jonge klassiek geschoolde musici en componisten; en waarom zou het hoorspel niet herleven? Ook denk ik dat er heel wat vrijwilligers te vinden zullen zijn die graag een programma in elkaar draaien.

Het zal er allemaal niet van komen. Behalve dan die bezuiniging. Misschien in eerste instantie in mindere mate, maar wacht maar af. Die bezuiniging zal leiden tot verdere verschraling. Dat komt door die rare versnippering van de omroepgelden over al die omroepverenigingen / -zuilen. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten