donderdag 17 oktober 2013

De Kerstman. Bah.

Nu de zo te zien eeuwig wordende discussie rondom de kleur van Piet (ook bekend als Pieterman) weer oplaait, heb ik toch weer het gevoel dat het vuur van die discussie wordt aangeblazen door de middenstand. Die wordt tamelijk moe van het gegeven dat er in Nederland vlak na elkaar twee cadeautjesfeesten zijn: je moet daardoor immers binnen de kortste keren na 5 december je etalages aanpassen. Opvoeren van het argument “racisme” lijkt een uitstekende manier om te proberen het Sinterklaasfeest om zeep te helpen.
Ik vermoed dat de Goede Sint toch zal blijven komen. Die laat zich echt niet uit het veld slaan door een stel politiek correcte zemelaars die op de vingers van één hand zijn te tellen. Nou ja, vooruit, misschien twee handen. Zouden die kwibussen wel kinderen hebben? Maar ja, als het ze lukt blijft kerstmis over. Nou, mooi is dat:

De kerstman, die moderne mislukte kloon van de goedheiligman, zie ik als een dwerg die therapie behoeft. Of bijscholing. Immers, als je vocabulaire slechts uit “Hohoho” bestaat dan zit er in mijn ogen een steekje los en heb je ze niet allemaal op een rijtje. De kerstman doet me daardoor ook sterk denken aan het liedje “Willempie” van André van Duin: dat liedje mocht niet van ouders die een kind met het syndroom van Down hebben. Ze vonden het beledigend voor mensen met die aandoening. Ik ervaar de kerstman ook als een belediging. Niet alleen door zijn stompzinnige gedrag, maar vooral omdat hij de ingetogen sfeer van het ooit intieme en rustige kerstfeest heeft verloederd met zijn herrie en commercie.
De Sint kan lezen in zijn grote boek, houdt van gedichten en liedjes en kan goed zijn woordje doen. Bij de cadeaus van Sint hoort dan ook een gedicht(je). Het zou me verbazen als die kersttrol kan lezen. Van gedichten houdt hij ook al niet.

Verder lijdt de kerstman aan ernstige obesitas. Een wel buitengewoon slecht voorbeeld voor de jeugd waarvan men sinds kort weet dat die steeds dikker wordt. Zijn postuur is in 1930 getekend voor een Coca-Cola reclame... logisch dus. Ik ga er maar van uit dat zijn rode neus niet door een alcoholverslaving is ontstaan.
De Goede Sint ziet er gezien zijn respectabele leeftijd doorgaans een stuk beter uit en hij rijdt ook nog paard in plaats van achterover te leunen in een slee.

De kerstslee wordt getrokken door acht rendieren, die ook nog kunnen vliegen. Volgens mij is de hondenkar in Nederland al lang verboden omdat het dierenmishandeling is. Ik vraag me af of de mishandeling van rendieren geen kwestie is die door Groen Links en de Partij voor de Dieren aangekaart moet worden. Ook het onmatig vreten tijdens de kerstdagen vergroot het dierenleed aanmerkelijk. Ineens moet iedereen als het even kan zo veel mogelijk konijnen, fazanten, reerug, kalkoen, wild zwijn en zo eten.
Bij het feest van Sint eten we voornamelijk banket en chokolade... en zijn paard krijgt een lekkere wortel.

Zijn kerstbomen trouwens ook niet hopeloos uit de tijd? Ik vind het telkens weer doodzonde als ik die bomenhandel zie, een hele boom kopen die je na een week of twee wegpleurt. Ik beschouw het als milieubelastende onzin. Maar eerlijk gezegd: zo een boom ruikt wel erg lekker, en als er echte kaarsjes in zitten is dat wel heel erg leuk voor kinderen. Die vijftien minuten echte kaarsen zijn voor kinderen veel leuker dan twee weken elektrische knipperlichtjes.

Ziezo. Ik zal blij zijn als de kerstdagen voorbij zijn, het is immers bijna onmogelijk om de kersthysterie te ontlopen. Met die rochelende stem van Chris Rea die -behalve met kerst- nooit thuis is. En ik zal blij zijn als het weer maart wordt. Dan zijn ook de resten van het oud-en-nieuw vuurwerk wel ongeveer weggespoeld door de regen.

O ja: Racisme. De kerstman is er een prachtig voorbeeld van. Hij is witter dan wit. Natuurlijk, de witte man is de enige die kadotjes mag en kan uitdelen, de gekleurde mens heeft daarvoor vanzelfsprekend geen tijd of geld. De witte kerstman heeft een slee met ACHT rendieren, terwijl twee of misschien vier al ruim voldoende zouden zijn. Het is gewoon een overdreven vet patserige slee. Het is hoog tijd voor een zwarte kerstman. Maar niet in zo een patserige slee, want dan wordt dat weer de bevestiging van een vooroordeel. Liefst een zwarte homosexuele joodse kerstman, want ik vermoed dat genoemde groepen zich al lang achtergesteld voelen. Of een kerstvrouw, bij voorkeur ook zwart. Het wordt tijd dat onze bekende juristen daar hun “licht” eens over laten schijnen bij dwdd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten