woensdag 2 oktober 2013

Elektrische auto’s #2

Ik schreef al eerder over de prijs van elektrische auto’s, maar door een krantebericht over een ongeval kwam ik toch weer op de gedachte: “Hoe veilig zijn die auto’s nu eigenlijk?” Natuurlijk wil je geen ongeval krijgen, maar ongevallen gebeuren nu eenmaal en zijn echt niet altijd eigen schuld. Ik zocht naar veiligheid en vond dat er één model van Mitsubishi was getest, en dat model werd redelijk goed bevonden. Maar mijn vragen worden met die test niet beantwoord, namelijk: hoe veilig is het om met een boordspanning van minimaal 300 Volt of ook wel 600 volt een ongeval te krijgen? De gangbare spanning in “ouderwetse” personenauto’s is 12 Volt, en dat geldt ook voor de verlichting en de accessoires in een elektrische auto. De hoogspanning is voor de motor. Ik raad iedereen aan eens te zoeken naar:

www.swov.nl/rapport/R-2011-11.pdf

En dat eens goed door te lezen. Merk op: het rapport is slechts een verkenning. Het hele verhaal gaat voornamelijk over het gegeven dat het voertuig zo weinig geluid maakt dat voetgangers en slechtzienden er van schrikken; veel statistieken over de te verwachten verkoop; mijns inziens wel zeer optimistische grafieken over de actieradius; wat betreft de elektriciteit wordt terecht genoemd dat de monteurs nu ook aan veiligheid NEN3140 moeten voldoen. Ze moeten nu immers met hoogspanning werken en dat is een heel nieuw vak vergeleken met de verbrandingsmotor. Verder moeten de hoogspanningskabels een oranje kleur hebben. Over de traditionele zwarte bougiekabels wordt uiteraard niets vermeld, ondanks de "echte" hoogspanning van minimaal 7000 Volt. Maar daarvan schrik je voornamelijk, dodelijk is het zover bekend niet.

Het gaat mij om andere aspecten: ik ben verdraaid benieuwd naar wat er gebeurt als een elektrische auto te water raakt. Water, ook slootwater, is niet zo een geweldig goede geleider; de 12 Volt lampen van een ouderwetse auto zullen onder water wel blijven branden. Sterker: als je te water raakt is het een goed idee om het licht aan te doen: dan kan je makkelijker gevonden worden.
Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat licht aan doen met een moderne auto wel lukt: de verlichting zal wel bestuurd worden via de boordcomputer en die krijgt vermoedelijk de hik van water.

Bij een spanning van 300 tot 600 Volt zal er wel degelijk een niet te verwaarlozen stroom gaan lopen door dat slootwater. Kan dat kwaad voor de inzittenden, krijgen ze een schok of kramp of zo? Geen idee. Mogelijk zal het water ontleden waardoor knalgas gevormd wordt. Misschien niet voldoende om gevaar op te leveren, maar ik vermoed dat het niet is getest.

Wat gebeurt er bij een aanrijding als het accupakket inwendig sluiting krijgt? De test met de Mitsubishi werd bij 65 km/uur gedaan; ik neem uit argwaan maar aan dat de botsing in de voor de fabrikant gunstigste positie van het voertuig gebeurde. Ik neem aan een frontale botsing; de accus zitten meestal achterin. Voor mijn gevoel is genoemde snelheid niet erg hoog. Maar nogmaals; wat zal er bij inwendige sluiting gebeuren? Ontploft een accu, of een deel daarvan? Ontstaat er brand? Ik zou voor geen goud aanwezig willen zijn bij een geladen conventionele (lood/zwavelzuur) accu met inwendige sluiting, en ook bij een Lithium-ion accu ga ik liever een flink eind uit de weg.

Vraag is ook of het gevaar zal opleveren voor hulpdiensten. Zouden de hoogspanningskabels kunnen beschadigen bij takelen of manipuleren van een voertuig? Sluiting van de kabels van een accu die 20Kwh energie bevat kan voor de toeschouwer op veilige afstand heel boeiende taferelen opleveren. De onverhoopt ingesloten inzittenden zullen het minder waarderen. Ik ga er daarom maar van uit dat direct bij de aansluiting van de accu een zekering is opgenomen, maar weet het niet zeker. Zelfs een dergelijke zekering zal met enig vuurwerk zijn funktie verrichten. Mogelijk zal de hulp vertraging ondervinden omdat de helpers ook voor hun eigen veiligheid eerst technische informatie moeten opvragen...

Kortom: de kreet “Iedereen kan met een gerust hart in een elektrische auto stappen” zoals ik op een site vond, is taalkundig gezien wel correct. Maar als je na het instappen ook met die auto gaat rijden dan ben ik er nog niet zo zeker van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten