dinsdag 19 november 2013

De Neus

Nee, het gaat niet over bekende personen met die bijnaam:
Al eerder scheef ik over het gebruik van de neus, naar aanleiding van de fraude in de vleeshandel en het vertrouwen in de houdbaarheidsdatum.

Eigenlijk is het heel eenvoudig: Ga gewoon voor jezelf eens na in welke winkels het lekker ruikt. Als ik langs de slager loop, kan ik –al is het nog zo een goede slager- niet vinden dat er een lekkere geur naar buiten waait. Idem bij de viswinkel. De groentewinkel en de bakker vind ik doorgaans aangenaam. Ook bevalt de geur in een sigarenzaak me wel. En een boekwinkel. En van die speciaalzaak met koffie en thee. De geur van het stemlokaal in de basisschool vind ik leuk. De penetrante wierookgeur in winkeltjes met Indaase spullen, ervaar ik meestal als viezig en bedompt, onaangenamer dan de slager. Bij de geur in een kroeg heb ik twijfel: de geur van verschaald bier vind ik niet lekker, maar het gegeven dat ik er een mooi vers glas kan verkrijgen lokt me toch naar binnen. Liever zit ik buiten op een terras.

Aan een gekookt ei kan je beter niet ruiken. Sommige lekker smakende kaas, zoals Tynjetaler, heeft een vage mestgeur. Kooklucht van spruitjes en bloemkool vinden de meeste mensen een beetje viezig, maar ik vind het niet heel erg onaangenaam.

Vreemd is dat als vlees en vis gebakken zijn de meeste mensen dat wel een lekkere geur vinden. Eigenlijk vindt men bijna alle gebakken produkten lekker: friet, hamburgers, bamihappen, vissticks, frikadellen, groentespies, wat er ook in mag zitten: gebakken ruikt het allemaal aantrekkelijk. Vandaar dat er misschien zoveel gebakken lucht wordt verkocht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten