maandag 11 november 2013

Die Cisca toch!

Gisteren was Cisca op de TV. U weet misschien: de roemruchte hoofdredactrice van tijdschrift “Opzij”. O wat was ze verontwaardigd over de tegenstrijdige boodschappen aan 65+ ers. Enerzijds moeten die langer doorwerken; anderzijds moeten ze plaats maken voor jongeren.
Zelf wilde ze graag doorwerken en dat deed ze ook, en was blij van bepaalde zaken verlost te zijn; ze noemde “functioneringsgesprekken” en nog wat zaken die je de bezigheid met je echte belangstelling belemmeren.

Maar ik was nogal verbaasd over haar houding; ze praatte net alsof het verboden is om na je 65-ste door te werken als je daar zin in hebt. Ze noemde een aantal bejaarde doorwerkers. Ze vertelde ook dat bekenden na haar 65-ste vroegen “of ze nu lekker aan het genieten was”. Nu het gekke: ze antwoordde “dat het wel even wennen was”. Moet ik nu echt geloven dat die behoorlijk assertieve dame zo iets gezegd zou hebben? Het lijkt me waarschijnlijker dat ze gezegd heeft “Ik ga zo lang ik het kan doen lekker door met mijn hobby”.

Ze bepleitte vooral dat doorwerken erg gezond was voor de geest. En daar gaat ze volgens mij de fout in. Sommige mensen met levendige geest willen misschien doorwerken. Ik vermoed dat mensen die doorwerken dat argument altijd hanteren als smoes voor hun doorwerken. Ik ben bang dat ze dermate vergroeid zijn met hun werk dat er voor hen daarbuiten niks mee bestaat. Ik zie dat als een gebrek aan fantasie. Ik ken dat wel; mensen die na hun 65-ste ineens in een zwart gat vallen als ze niet meer werken. Vooral als ze dertig jaar bij dezelfde baas hebben gezeten. Maar waarom zou dat voor iedereen gelden?
En daarbij vallen de fysieke voordelen van doorwerken ook nogal tegen als je straatmaker, metselaar  of opperman in de bouw bent. Of wat voor lichamelijk zwaar beroep je ook hebt. Misschien was Cisca dat als vrouw even ontschoten.

Ik heb nooit een hekel gehad aan mijn werk, maar er gaat wel veel te veel van mijn vrije tijd in zitten. Er is namelijk zo ongelooflijk veel meer op de wereld te beleven dan alleen de werkkring. Daar heb je dan als gepensioneerde eindelijk wat meer tijd voor. Blijf je liever werken? Volgens mij is dat absoluut niet verboden. Maar zit niet te drammen dat wat voor jezelf geldt, ook op anderen van toepassing is.

Eigenlijk begreep ik niet waarom ze zich niet druk maakte over echt belangrijke zaken, zoals bijvoorbeeld het onrecht dat vrouwen die hetzelfde werk doen als mannen nog steeds veel slechter betaald krijgen. Of het “glazen plafond”. Misschien wordt het tijd dat ze met pensioen gaat...

1 opmerking:

  1. Hoi Beste Blatant Bill, ik ben zo vrij geweest de eerste alinea van dit artikel in mijn blog op te nemen met een link naar het hele artikel...

    BeantwoordenVerwijderen