donderdag 7 november 2013

Rondom Dr. Kaviaar

Helaas kennen we allemaal de verhalen over slechte reparateurs van auto’s en elektronica: ik heb er zelf merkwaardige en voor de benadeelde klant nare voorbeelden van meegemaakt. Natuurlijk zijn er ook slechte dokters, kwaliteitsverschil lijkt me een menselijk verschijnsel. De jurist kan iemand prijzen als “primus inter pares” ofwel “de beste onder gelijken”. Ondanks dat er fouten worden gemaakt gaan we als klant niet uit van boos opzet; de meeste mensen doen gewetensvol en vakkundig hun werk. Immers, als hun werk niet deugt dan komen de klanten niet terug of krijgen ze er last mee. Wie kent niet de tegeltjes spreuk “Bent u tevreden, zegt het anderen, Hebt u klachten, zegt het ons”?

BNR radio interview, 31 oktober. Een kenner vertelt dat de oudere generatie artsen aan het uitsterven is. Dat type arts, boven de 50, dat zich autoritair opstelde en het beter wist dan de patiënt. Nu is het allemaal veel beter. De patiënt heeft immers internet en weet daardoor alles beter dan de dokter. “Mondiger” noemen we dat. Ik vraag me af waarom iemand die internet heeft nog naar de dokter gaat!

Jaja. Het werd gezegd door een letselschade expert. In een tijd dat aandeelhouders en verzekeraars bepalen welke behandeling je krijgt en welk middel ze vergoeden. Alle lof dus voor een dokter die op de TV vertelt dat hij een omweg bewandelt dan wel een administratieve smoes verzint om de patiënt te helpen... met als bijverschijnsel dat de steenrijke verzekeraar wordt getild. Nee, zo een dokter deugt niet!

De schade expert die zegt dat de dokter niet deugt: ik vind het maar een vreemde zaak. Vooral omdat het je gezondheid betreft: de meeste mensen vinden dat hun kostbaarste bezit. Kijk: als de radio gerepareerd moet worden dan gaan we naar een reparateur. Die maakt doorgaans niet mee dat de klant hem vertelt dat hij op internet heeft gevonden welke onderdeeltjes stuk zijn. Als de auto een probleempje vertoont gaan we ook naar een specialist.

Eventueel zou je met goed zoeken op internet een beetje kunnen uitvogelen wat er ongeveer aan de hand kan zijn, maar de meeste mensen laten het werk aan de vakman over. Die heeft er, net als de dokter, voor geleerd en heeft ervaring. Het menselijk lichaam is heel wat ingewikkelder dan een radio of auto. Als we als “mondige” klant niet eens de radio kunnen repareren, hoe zou je dat dan wel met je lichaam kunnen, en het dan beter weten dan de dokter?

Dat de kwaliteit van garages, radiozaken en dokters beter zal worden als verzekeraars en juristen hun werk gaan controleren: dat lijkt me de meest onzinnige gedachte die ik in tijden heb gehad! Ik verwacht dat alle controle uit die hoek er toe zal leiden dat men bij twijfel de patiënt niet zal behandelen omdat er wel eens iets mis zou kunnen gaan! Controle moet door onafhankelijke vakgenoten gebeuren. Het is waarschijnlijk zinvol om dokters een soort jaarlijkse APK keuring te laten ondergaan, maar dat vind ik van meer beroepsgroepen.

Ik vind dat men zal moeten aanvaarden dat er aan het leven een einde komt, net als een radio of auto op zeker moment “op” zijn. Het is onmogelijk om ieders leven tegen elke prijs tot in der eeuwigheid te rekken. Een dokter zal het einde moeten voorzien en de behandeling bespreken; dus zeker niet een verzekeraar! En in mijn geval zeker ook zonder bemoeienis van die moderne vorm van priester / dominee / humanist die tegenwoordig “ethicus” wordt genoemd.

Ter zijde nog wat: de betekenis van het begrip “mondig” ofwel “meerderjarig; in staat voor zichzelf op te komen” is volgens mij al enige tijd gedevalueerd tot “een grote bek hebben”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten