zondag 3 november 2013

Rabobank

Klopt dat, is de Rabobank zijn imago kwijt? Ik heb de indruk dat dit voornamelijk wordt geroepen door bronnen die de Rabobank liever niet als concurrent hebben. Het beeld dat ik van die bank had was: “Het is een coöperatie en ontstaan als boerenleenbank; die staan met beide benen op de grond”.

Voor mij zijn banken en hun bankmensen niet erg verschillend. De banknamen zijn in de loop der tijd nietszeggende samenstellingen geworden: Rabo; Amro; ASN, SNS, Ing... De enige conclusie die ik in de tijd van de bankencrisis kon trekken was dat een bank die niet aan de staatsinfuus hoeft te hangen het kennelijk beter doet dan die anderen. Die bank had toen kennelijk de zaakjes goed voor elkaar. “Slimmere bankjongens dan bij die andere banken die gered moesten worden” dacht ik. En “Ze denken daar kennelijk ook over lange termijn zaken”.

En nu hebben ze gerommeld met de Libor rente, een rente die de gewone burger niks zegt en waarvan hij nog nooit had gehoord. “Heel erg, het heeft invloed op de hypotheekrente en leningen en zo” roepen de kenners die nu proberen het allemaal uit te leggen. Ik denk dat er niet één “Familie Doorsnee” burger iets heeft gemerkt van hypotheekproblemen.

Tot dusver lijkt de Rabobank niet echt last te gaan krijgen van die boete, ze hebben zo te lezen geld zat. Meer geld dan die infuusbanken die voorlopig nog wel een tijdje bezig zijn hun schuld aan de staat af te betalen. Ik hoop dat de burger daar niet al te zeer meer onder zal lijden.

Wat mij bijzonder interesseert: aan wie moet de Rabobank die 774.000.000 Euro betalen? Na een beetje zoeken vond ik het volgende berichtje:

<quote NRC 2013-10-29>
Rabobank betaalt het Nederlandse OM zeventig miljoen euro, de Britse toezichtautoriteit FCA 105 miljoen pond (bijna 123 miljoen euro), de Amerikaanse CFTC 475 miljoen dollar (345 miljoen euro) en de Amerikaanse justitie 325 miljoen dollar (236 miljoen euro).
<unquote>

Hoe zouden ze die bedragen hebben berekend? En wat zouden de ontvangers er mee doen? Dat lijken me niet direct banken. Het Nederlandse OM is toch geen bank? De Amerikaanse justitie toch ook niet? De Britse toezichtautoriteit misschien? Hoe kunnen die verlies geleden hebben? Of gaan die het netjes verdelen over de slachtoffers? Dat zou ik wel eens van een kenner willen horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten