donderdag 30 januari 2014

De Spelen!

Ik schreef al eerder over die stomdronken Russische diplomaat, die inmiddels uit zijn functie ontheven is. Daar gaat het dus niet over. Nee, gisteren (29 januari) was er een eindeloos lang VARA programma, gepresenteerd door Arthur Japin, over de homowetgeving in Rusland. In verband met de zware delegatie die naar Sotchi gaat.

Ik merk dat de spelen de katalysator zijn voor het op stoom brengen van onze (terechte)  verontwaardiging over de behandeling van homo’s in Rusland.

Mijn verbazing #1: Alle homo’s weten al jaren hoe het in sommige landen is gesteld met hun emancipatie. Al jaren zien we daarover weinig in de media. Die media maken zich nu vreselijk druk omdat Japin niet mee mag: ineens moeten we met geheven vingertje bij Poetin komen. Omdat er spelen zijn. Ik zou het tamelijk onbeleefd vinden om in het huis van de gastheer ongevraagd diens denkbeelden aan te vallen, tenzij het onderwerp door hemzelf ter tafel wordt gebracht. Dus als je er toch heen gaat, dan gedraag je je beleefd, lijkt me. Als het tussen vrienden zou gaan is het natuurlijk anders. Toch heb ik het gevoel dat het Ruslandjaar 2013 weinig echte vriendschap heeft opgeleverd.

Mijn verbazing #2: Er gaat een erg zware delegatie naar Rusland. Kijk, als ik uitgenodigd zou worden om gezellig te komen eten bij een man waarvan ik weet dat hij een dierenbeul is, zijn vrouw mishandelt, en bij de Pinkstergemeente is, dan zal ik die uitnodiging vermoedelijk weigeren. De koning van Nederland gaat wel naar de spelen. Dat kan ik me voorstellen, omdat hij jarenlang in het Olympisch Comité heeft gezeten: ouwe jongens krentenbrood dus. Ik vermoed dat de hockeymeisjesprins daar al die jaren zijn kop heeft gehouden over homo’s. Dat zijn echtgenote mee gaat kan ik me ook voorstellen, dan kan ze helpen met vertalen en zijn jasje dichtknopen. Maar waarom de MP mee moet is me een raadsel. (Ter zijde: moet die wellicht ook nog uit de kast komen?)

Mijn verbazing #3: In dat hele lange programma kwam maar 1 (één) keer gedurende ca 20 seconden de oorsprong van homohaat ter sprake: “diep-religieuze gevoelens van christenen” ... “en andere religies”. Zowel Russisch-orthodoxen als Amerikaanse evangelisten werden als nogal actief genoemd. Inderdaad, leve de religie! De woorden “Moslim” en “Islam” werden ondertussen uiterst zorgvuldig vermeden, maar ja, VARA = PvdA en waar halen die een groot deel van hun kiezers ook weer vandaan?

Mijn verbazing #4: Ik meen te herinneren dat Russische sportlieden in het verleden altijd vol met hormonen zaten, je kon bij het zwemmen de vrouwen nauwelijks onderscheiden van de mannen. Die vrouwen wonnen dan ook heel veel gouden plakken. Met al die dopingcontroles zal dat nu wat minder zijn, maar zouden de Russen de bezoekende sportlieden nu ook screenen op hun sexuele geaardheid? Ik geloof er niks van.

Mijn verbazing #5: Mijn grootste verbazing is dat ’s-rijks Tooverlantaarn enorm veel tijd stopt in verontwaardiging over een toch nogal kleine groep van de bevolking: Ik dacht dat ongeveer 1% geboren wordt met “anders-geaardheid”.
Er wordt nauwelijks aandacht gegeven aan het feit dat als we niet heel gauw actie gaan voeren, Nederland niks meer te vertellen heeft in eigen land. Dat binnenkort de banken en Brussel, en niet veel later ook Washington, de boel hier gaan overnemen. Ik vermoed dat zulks ook voor homo’s niet goed zal uitpakken! Waar blijft het Europageile D66 met zijn kroonjuweel: Het Referendum?? Of hebben ze dat Referendum bij de Afgeschudde Ideologische Veren van de PvdA in de chemisch afvalbak gestort?

Als ik dat alles helemaal verkeerd zie, dan schiet de Tooverlantaarn ernstig tekort in het geven van informatie. Want met alleen de kreet “Europa, best belangrijk” voel ik me beledigd en benaderd op kleuterniveau. Dat “best belangrijk” kan trouwens nog wel eens kloppen, want de ongeveer duizend miljard Euro in “onze” pensioenpot trekt natuurlijk een bende aasgieren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten