dinsdag 18 maart 2014

Conferentie

Tja, ik ben de bok, zoals men zegt. En met mij duizenden andere wijkbewoners. Want ik woon tamelijk dicht bij dat nucleaire gedoe. Ik ben benieuwd of er een terroristisch vliegtuig naar beneden dondert, boven op het Haagsche congresgebouw. In één (1) klap 50+ staatshoofden wieberen lijkt me een buitengewoon aantrekkelijk doelwit voor terroristen. Ik meen dat bij andere gelegenheden, zelfs voetbalwedstrijden, de deelnemers van een land of club verschillende vluchten nemen: als er wat gebeurt dan is niet de hele klub naar de gallemiese. Maar hier zit de halve wereldtop op een kluitje! Er staat al luchtafweergeschut in de duinen; tja, als er wat fouts aankomt kan je wel schieten maar de massa brokstukken van het toestel dendert door.
Als zo een aanslag mislukt en de boel uit de koers raakt, dan ben ik misschien mijn geliefde woning en huisgenoten (he verdorie, inclusief mezelf natuurlijk) kwijt. De verzekering zal dan niet uitkeren want die hebben vast wel met de kleinst mogelijke letter in de lichtst mogelijke grijstint in de polis vermeld dat het niet geldt bij terrorisme of zo. De zorgzame overheid zal zeker wel gaan uitkeren doch moet de feiten eerst door een commissie laten onderzoeken, dat gaat uiteraard door de procedures geheel onopzettelijk dermate lang duren dat ik het niet zal overleven.

De Haagsche burgemeester staat al in het TV nieuws te benadrukken dat “Den Haag niet op slot zit”. Nou, dan weten de oplettende burgertjes wel hoe laat het is, om met Marten Toonder te spreken. Ook wil deze opmerkelijke burgervader dat vergelijkbare conferenties zeker vaker zullen gebeuren. Inderdaad is de belangrijke Haagsche winkelstraat - die de burgervader niet bij name noemde (De Frederik Hendriklaan dus) - gewoon bereikbaar. En de winkels zijn open! Maar hij vertelde niet hoe je er kan komen, en das nou jammer. Ik ben benieuwd welke TomTom je naar die straat dirigeert. Ik vermoed dat het apparaat een vastloper krijgt van het te vaak herhaalde “keer om” advies. Als je toch aankomt (respect!) kan je parkeren vermoedelijk vergeten want in de buurt van de conferentie gelden parkeerverboden. De bewoners die daar de last van ondervinden zetten natuurlijk hun voertuig zo dichtbij als mogelijk bij hun woning, dus de omgeving van die aardige winkelstraat staat gegarandeerd vol. Ik vermoed dat de gemeente de burgers en bezoekers niet tegemoet zal komen met gratis parkeer- of openbaar vervoer mogelijkheden.

Ik heb het plan om maandagavond de 24-ste naar Delft te gaan en tegen middernacht ook weer heelhuids terug te keren. Met openbaar vervoer, tram 1. Zal ik voor de zekerheid mijn lichtgewicht kampeerspullen meenemen? Ach, in die studentenstad zal altijd wel een plekje te vinden zijn, als de nood de wet breekt. Ik houd u op de hoogte.

O ja, nog wat: ik ben heel benieuwd of de peperdure beveiligde lowrider limo van Obama over onze verkeersdrempels kan komen. Hij wil zo graag naar Amsterdam... in Delft ging het eerder al mis met die overheidsvoiture. Pure gein!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten