dinsdag 25 maart 2014

NSS update

Nu, tot op heden valt het NSS gebeuren me allemaal nogal mee. Ik woon even buiten het Sperrgebiet, en maak geen gebruik van eigen vervoer. Dat laatste is van invloed op mijn relatief gunstig oordeel over de organisatie, want belangrijke wegen zitten dicht. Openbaar vervoer is goed bruikbaar als je op de hoogte bent van enkele omleidingen. Maandagavond naar Delft en terug was probleemloos.

’s-Nachts is er geen gedreun van helikopters meer (overdag gaat het de hele dag door, soms meer dan één toestel), dus de nachtrust ondervindt geen hinder. Maar waarom die (hoog)bejaarde demonstrerende hippies nu in een bus afgevoerd moesten worden is me een raadsel. Ik vermoed dat de politie ondanks de training wat opgefokt is. Te lange werktijden, te weinig rust, werken in een onbekende omgeving en onvoldoende maaltijden: dan word je kregelig. Veel kleinere zijstraten worden “bewaakt” door politiehulpjes. Het gaat zo te zien gemoedelijk toe; want alleen de lijnbus en verder alleen bestemmingsverkeer mogen doorrijden.

Wel grappig: ik zag twee dure Koreaanse auto’s met NSS kaart op de voorruit, misschien van chauffeurs of verslaggevers van de conferentie, geparkeerd voor Chinese restaurants aan die bekende winkelstraat.

Morgenmiddag back to normal. Maar ik heb nu wel een merkwaardige indruk gekregen van “Het vrije Westen”... binnen een muur van containers en hekken kan je dus “vrij” zijn. Merkwaardig. Obama had toch rustig kunnen wachten tot hij president-af was en dan gewoon business class op zijn gemak een weekje in Amsterdam rondneuzen? Zijn kleur valt daar echt niet op.

Ik meen dat Karel de Grote, (of was het Karel de 5e?) heerser over Europa, ook gewoon af en toe als burger gekleed de kroeg in ging. Hij had wel het voordeel dat omstreeks 800 (1500?) bijna niemand wist hoe hij er uit zag: nu met al die media kan je dat schudden. O ja, Erdogan wil Twitter verbieden... ik (twitterloze) had geen idee dat je daarmee ook plaatjes kan verzenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten