dinsdag 11 maart 2014

Imago

Ik heb zoals velen een bepaald beeld van de partijen. Hoe dan ook denk ik dat de landelijke politiek het voorbeeld is voor de gemeentelijke, ware het anders dan zou ik dat ongeloofwaardig vinden. Ik vraag me af of mijn beeld min of meer algemeen is:

VVD praat sociaal maar acteert kapitalistisch; toch heb ik het gevoel dat ze eerlijker zijn dan de PvdA, ze geven immers toe dat ze niet vies zijn van geld. Alleen laten ze het midden- en kleinbedrijf stikken en dat staat ze niet netjes. Ik ken mensen uit het MKB, dus de VVD hoef ik niet.

De PvdA doet hetzelfde als de VVD, maar hun top verrijkt zich niet openlijk doch bij voorkeur onopgemerkt. Zie de latere baantjes van Kok en consorten. Hun invloed is dermate groot dat er een passend tegenwicht tegen die arrogante kliek moet komen. Het mariakaakje bij het kopje thee van Drees is lang verleden tijd. Ik lust ze niet meer.

D666 pardon, een 6 teveel maar dat kon ik niet laten “Duivelse 666”, beschouw ik als de overbetaalde en onderpresterende adviseurs van de overheid. Hun kroonjuwelen waren de gekozen burgemeester en het referendum, maar die stoppen ze meteen in de vuilverbrander zodra het menens wordt. Angsthazen dus. De dagen van Van Mierlo zijn definitief over.

Groen Links: is noch groen, noch links. Logisch als het allemaal met een miljonairszoontje is begonnen. Wat zullen ze bij de familie Rosenmuller pret hebben gehad op verjaardagen en zo!

Partijen met een opperwezen dat leidinggevend is in het leven van de programmaschrijvers sla ik maar over. De CDA beschouw ik daarbij als minst betrouwbare ivm draaikonten, want katholieken hebben immers de biecht. Het Pastafarisme als partijleidraad zou ik wellicht nog een kans willen geven.

De PVV? Het is nogal vreemd dat Wilders voorstander is van de vrijheid van meningsuiting, maar daar helaas bepaalde groepen van uitsluit. Ik deel daarin de mening van dhr. Nigel Farrage, dus ik stem om die reden niet op ze. Toch zou de PVV het van mij wel eens mogen proberen: het lijkt me dat ook hun soep nooit zo heet wordt gegeten.

SP komt op mij het meest betrouwbaar over. Ook de verplichte afdracht van een deel van het salaris dat voorkomt dat er gegraai zal ontstaan bevalt me. Van mij mogen ze het zeker eens proberen; wordt het een tegenvaller dan stemmen we de volgende keer weer wat anders. Of helemaal niet. Dat geldt toch eigenlijk voor elke partij.

Lokale partijen... ik begin er niet aan: er komen allemaal onervaren figuren in splintergroepjes uit voort die met elkaar gaan kissebissen zodat uiteindelijk de oude rotten gewoon aan de macht blijven. Met name de ouderenpartijtjes verdenk ik van toekomstig onderling geharrewar.
Verder nog wat moslimpartijtjes: op de Haagsche Markt kreeg ik een folder van de “Partij van de Eenheid”, maar die is duidelijk gericht op de islamitische medeburger. Het programma vangt aan met de regel: “In de naam van Allah, de Barmhartige de Erbarmer, ...” dus die klub hoort bij de groepen met een opperwezen en valt daarmee voor mij af.

Tja, wat hebben we nog meer? De Partij voor de dieren? Ach, een partij met maar één speerpunt zie ik niet zitten; het lijkt me dat bij hen mensen een bijzaak zijn.

Ik ben toch benieuwd wat het gaat worden, de 19-e.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten