dinsdag 13 mei 2014

Elektrische auto #4

Hoe komen de mensen er toch bij om te denken dat een elektrische auto mejeuvriendelijk is? Het enige vriendelijke is dat er in de stad minder uitstoot van uitlaatgassen kan zijn, dus heb je minder last van plaatselijke luchtvervuiling. Maar de stroom om de accu te laden moet echt wel ergens gemaakt worden! Zo ver ik weet gebeurt dat vandaag de dag gewoon met kolen- of gasgestookte dynamo’s. Kort door de bocht: de uitlaat van de elektrische auto staat ergens anders, waar hij minder opvalt. Net als de uitlaat van de trein. Wat het mejeu betreft is het dus wachten op energie uit zonnecellen of wind.

De elektrische auto zal een stuk zwaarder zijn dan de vergelijkbare benzine uitvoering, want in een accu gaat nu eenmaal veel minder energie dan in een tank benzine van dezelfde afmeting. Er wordt dus door de ontwerpers een compromis gezocht tussen het mejeugevoel van de koper en wat die daarvoor nog aan ongemak bereid is te accepteren.
De actieradius met een volle accu zal kleiner zijn dan die met een volle tank benzine of diesel. Dat grotere gewicht betekent ook nog dat de wrijving tussen banden en wegdek groter zal zijn; dus zal er meer arbeid verricht moeten worden voor  hetzelfde resultaat. Grappig detail: een volle accu weegt precies evenveel als een lege accu, terwijl een lege benzinetank een stuk lichter is dan een volle tank.

Een handige oplossing zou zijn: een batterijenverwisselstation waar je snel een volle batterij in de auto kan laten zetten, zodat het ongeveer net zo lang duurt als benzine tanken. Dat kost je dan wat meer “tank”stops, en daar valt vermoedelijk wel mee te leven. Maar dat idee schijnt al weer van de baan te zijn; je hebt er immers een universele accu voor nodig met standaard afmetingen en standaard spanning, net als de batterijtjes voor je zaklamp. En heel de wereld - of minstens heel Europa - moet meedoen... Die universele accu zou trouwens best een paar honderd kilo kunnen gaan wegen. Een volle tank benzine van een kleine auto weegt naar mijn schatting ongeveer 60 kilo... en een benzinetank kan je, in tegenstelling tot een accu, allerlei vormen geven zodat die makkelijk in de constructie is in te passen.

Het enige wat me met de huidige stand van techniek haalbaar lijkt, is de energie die voor afremmen wordt gebruikt op te slaan in een accu, opdat die energie weer gebruikt kan worden bij het wegrijden. Dat betekent een auto met twee motoren en een relatief kleine accu. En dat wordt inderdaad geproduceerd. Het is me gelukt om tijdens een lang weekend met een gehuurde Toyota Auris een benzineverbruik van 1 op 25 te realiseren, dus als je net als ik een heel erg sukkelige rijstijl kan volhouden lukt het besparen wel. Ik heb me echt rot gelachen om het halve miljard euro dat de overheid aan subsidie heeft gegeven aan die hybride auto’s! Al die eigenaars rijden natuurlijk met een brede grijns gewoon op benzine... en het mejeu? Ach, laat ook maar.

Vanmorgen was er op BNR een hoogleraar die bepleitte dat je de elektrische auto kan gebruiken om energie in op te slaan die je dan ’s-avonds weer kan gebruiken, iedereen wekt met zonnecellen zijn eigen energie op en levert de overtollige energie terug aan het net.
Een heel grappig idee. Want de hoogleraar gaat er kennelijk van uit dat iedereen een elektrische auto gaat hebben EN dat iedereen een huis heeft waarop je zonnecellen kan plaatsen. Als dat zijn toekomstbeeld is twijfel ik aan zijn realiteitszin want als je met je eigen auto wilt gaan rijden wil je natuurlijk wel graag met een volle accu vertrekken. Dan heb je pech als de buren net allebei die avond de wasmachine hebben gebruikt zodat je accu halfvol blijkt te zijn. Ook om een andere reden lijkt zijn beeld verkeerd: jongeren hebben nog maar weinig belangstelling om een auto aan te schaffen. Ik vermoed dat in de toekomst auto's “on demand” verkrijgbaar zijn (zo iets als Greenwheels) waardoor het totale bestand aan auto's enorm zal verminderen, dus daar gaat je energie-opslag.

Ik heb de indruk dat er een heleboel subsidie naar luchtfietserij gaat. We zullen zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten