vrijdag 2 mei 2014

Smeerlappen

Onlangs zag ik vele foto’s van een enorme teringzooi in de trein. Die foto’s waren gemaakt omstreeks het koningdag weekend. Wat me nog meer dan die teringzooi en buitengewoon ergerde: die teringzooi werd in de media toegeschreven aan de staking van de schoonmakers!

Wat een schandelijke stemmingmakerij weer! Want Nee! Nee! en nogmaals Nee! Het ligt niet aan de schoonmakers, maar aan het asociale tuig dat het verdomt om de rotzooi mee te nemen en elders in de afvalbak te doen. Ik vraag me altijd af of de smeerlappen die de trein verkankeren thuis ook de bierblikken en half opgevreten broodjes of pizza gewoon naast hun stoel op de vloer flikkeren. Het soort volk dat het verschil tussen wasbak en pisbak niet weet. Misschien pissen ze thuis ook gewoon in een hoek van de woonkamer.

Ik weet niet of het typisch Nederlands gedrag is. Op het oktoberfest in München kunnen ze er ook wat van. Over het algemeen zijn de treinen waarmee ik af en toe reis gewoon redelijk netjes. Ik associeer het meer met het kuddegedrag van bezoekers van voetbalwedstrijden en zuipschuiten op koninginnedag / koningdag: lekker stoer doen tegenover elkaar en je teringzooi gewoon neerpleuren.
Er is een jaar of 40 geleden door Liselore Gerritsen een heel goed lied over gemaakt: het heet “Kermisland”. Slotzin:
“Op de stoeprand kotst mijn landgenoot het treurige bewijs: ’t is weer koninginnedag geweest”. Collega blogger Dwarslezer zou zeggen “Willem Alexander, Koning bij de gratie Kots” en op de stoeprand voor mijn woning gaf dat de koningsdagfeiten heel exact weer. Kots dus.

Maar ach, de aansporing “Laat niet, als dank, Voor 't aangenaam verpoozen, Den eigenaar van 't Bosch De schillen en de doozen” kennen we al bijna 100 jaar. De poster is van 1926. Maar het idee ervoor stamt uit 1915... zoek maar op de ANWB site. Ik zie het maken van teringzooi liever niet als typisch Nederlands gedrag, maar als typisch hufterig gedrag. Dat alle Nederlanders hufters zouden zijn lijkt me onwaarschijnlijk. Een paar procent hufters is al voldoende om het voor de rest te verzieken.

Toegift: in de media wordt de indruk gewekt dat er een conflict is tussen NS en de schoonmakers. Dat is er natuurlijk niet. Vroeger waren schoonmakers inderdaad in dienst van de NS, maar na de onvolprezen privatisering werd alles veel beter: de schoonmakers hebben een conflict met het schoonmaakbedrijf: dat is hun werkgever. Niet de NS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten