dinsdag 6 mei 2014

Vrijheid

Nederland is onder meer overheerst geweest door Spanje en door Frankrijk. De bevrijding van die overheersers vieren we niet meer, waarschijnlijk omdat het te lang geleden is. De registratie van de bevolking komt van de Fransen, de kinderbijslag van de Duitsers... maar goed:

5 mei, we vieren de bevrijding. Het is vreemd: ik voel me in Nederland steeds minder vrij. Voor mij is het duidelijk dat de Nederlanders in 1945 vierden dat ze bevrijd waren van de bezetter. Logisch. Maar voor mij is dat dan ook de enige reden waarom 5 mei herdacht moet worden. Geen oorlog meer! Ik ben na de oorlog geboren en beschouw het als een zeer groot goed dat Nederland al bijna 70 jaar niet in oorlog is. Daarvoor moet iedereen inderdaad dankbaar zijn, want afwezigheid van oorlog is een groot en onvolprezen goed.

Maar toch is het helaas zo, dat ik me in dit land steeds minder vrij ga voelen. Een overheid die meekijkt op mijn bankrekening. Een overheid die drones wil inzetten. Een overheid die alle vingerafdrukken en liefst ook mijn DNA gegevens wil opslaan onder het motto van “veiligheid” omdat het dan zogenaamd eenvoudiger is om terroristen op te sporen. Een overheid die het toelaat dat de belastingdienst mijn inkomsten doorgeeft aan verhuurders van woningen opdat die de huur wat extra kunnen verhogen, terwijl de woning daar niks beter van wordt. Een regering die Nederland verkwanselt aan een niet gekozen en ondemocratische moloch in Brussel. Die wel even gaat bepalen hoe de rijksbegroting er uit moet zien. De overheid die mensen met wat spaargeld extra gaat belasten in box 3 terwijl ze over die inkomsten allang belasting hebben betaald. Natuurlijk, eigen schuld, dikke bult: dan hadden de achterlijke Nederlanders maar op een andere partij moeten stemmen. Daar is democratie voor.

Alsmaar weer op die 5e mei het benadrukken van die “vrijheid van meningsuiting”. Die is er inderdaad. Maar als ik de uitingen van de gemiddelde reageerder op populaire blogs bekijk overvalt me soms een zekere moedeloosheid. Als ik op de TV een “discussie” over Europa zie tussen een pro-eu-hoogleraar die historicus is en een contra-eu-hoogleraar die econoom is dan vraag ik me af wat het nut is van de vrije mening die deze lieden verkondigen.
Wat ik wil zeggen: je hebt vrijheid van meningsuiting. Dat lijkt me inderdaad wel het allerminste wat je in een vrij land mag verwachten. Maar voor de rest wordt “De Nederlander” gewoon geregeerd door banken die te groot zijn om om te vallen. En door aandeelhouders van de verzekeraars die bepalen wat oma voor zorg krijgt en welk medicijn je eventueel mag hebben.

Telkens als 5 mei gevierd wordt, vraag ik me af: “Hadden ouders en grootouders en buitenlandse bevrijders echt willen sterven voor een heden zoals we dat nu hebben in het vooruitzicht?”. Nee, dat lijkt me niet waarschijnlijk. De bezetter moest opdonderen. En daarna zien we wel verder... Ik ontkom niet aan de indruk dat we ongemerkt weer bezet zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten