vrijdag 16 mei 2014

Giger

Tot mijn spijt las ik dat 13 mei de zwitserse beeldend kunstenaar Hans Rudolf Giger is overleden. Na een nogal ongelukkige val van een trap.

Nu zou je zeggen, de media besteden er genoeg aandacht aan dus waarom dit stukje? Dat is eenvoudig te verklaren. Lang geleden werkte ik bij Parie orgels en moest ik een serviceklusje doen: een orgel repareren dat in een hotel in Flims Waldhaus stond, in Zwitserland. Het orgel werd bespeeld door een entertainer, de heer Bendix. Kon dat orgel dan niet opgestuurd worden? Jawel, dat was ook al gebeurd, maar tijdens het transport werd het dermate ruw behandeld dat het na de verzending weer stuk bij de eigenaar aankwam.

Voor de reparatie had ik wat alcohol nodig, of een andere ontvettende vloeistof. Ik wilde dat ter plaatse kopen. Dat werd een spannende gebeurtenis: in de apotheek van Flims keek men mij aan of ik een zware misdadiger was, de baas moest er bij komen en na mijn uitleg kreeg ik een vloeistof mee die gebruikt werd om taperecorderkoppen schoon te maken. Mij werd verteld dat alcohol en trichloorethyl in Zwitserland niet zomaar verkocht mochten worden... ivm mogelijk gebruik door verslaafden en illegale drankstokers.

Ik ontdekte veel later bij de kunstboeken wat werken van Giger die me meteen aanspraken. Met als belangrijkste ontdekking dat hij de “Alien” wereld had ontworpen. En dat er in Japan een “Giger bar” is ingericht volgens zijn ontwerp. Zijn werk inspireerde me tot schrijven van de song “Necronomia”.

Nu de combinatie van serviceklus en Giger: Mijn herinnering aan de reis naar Flims is nog zeer levendig! De ouders van Giger hadden een apotheek... en Giger had in zijn beginjaren een atelier in Flims. Dat zou kunnen betekenen dat ik toen in zijn voetstappen heb gelopen: een wonderlijke mogelijkheid. Vandaar dit stukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten