zondag 15 september 2013

Houdbaarheidsdatum

Zembla meldde onlangs dat er met de houdbaarheidsdatum van vlees wordt gesjoemeld, met goedkeuring van Europa. Diepgevroren vlees wordt ontdooid, van slechte plekken ontdaan en weer verpakt met een nieuwe datum. Ik was nogal verbaasd, maar zonder meer gegevens te hebben is het lastig oordelen. Bij welke temperatuur wordt het diepgevroren vlees bewaard? Allerlei organisch materiaal zoals sperma kan diepgevroren erg lang goed blijven. Ook ligt de helft van de Nederlandse bevolking niet in het ziekbed door sjoemelen met die data.
Misschien is het allemaal wat overdreven; in Zweden kan men blikjes verrotte vis kopen: dat vinden de Zweden een lekkernij, terwijl het een uur in de wind stinkt. (Ik spreek niet uit eigen ervaring.)

Die hele houdbaarheid gegevens vind ik nogal raar. Bier, het is te zeggen: goed bier, blijft gewoonlijk drinkbaar, de smaak van tripel evolueert soms naar die van een sherry-achtige drank, je moet er van houden maar je wordt er niet ziek van.
Kaas kan, mits goed bewaard, ook rustig ouder worden en lekker blijven smaken. Wijn, ik trap een wijdopen deur in, uiteraard ook.

Het vervelende van die datum vind ik dat mensen er op gaan vertrouwen. Het kan immers heel goed voorkomen dat er tijdens de productie van eetbare waar een foutje wordt gemaakt waardoor het product lang voor de datum op de verpakking bedorven is. Als je niet je neus gebruikt maar alleen naar het etiket kijkt dan kan dat je nog lelijk opbreken.
Een ander aspect is dat de voedselindustrie ruime veiligheidsmarges gaat inbouwen, zodat de meeste producten veel langer goed blijven dan de datum aangeeft. een pakje boter, gedateerd 15 september 2013, is gegarandeerd op 16 september nog gewoon te gebruiken. En op 16 oktober is er waarschijnlijk ook nog niks aan de hand. Zo worden er nodeloos veel nog goed bruikbare producten vernietigd, want na de datum mogen ze niet meer verkocht worden.
Deze producten kan je aan de voedselbank geven, maar daar zit voor de gever weer een risico aan: mensen die iets veel te lang bewaren en dan gaan klagen dat ze ziek zijn geworden.
Het zal duidelijk zijn: ik gebruik liever mijn neus.

Maar van andere, niet-eetbare zaken zeg ik soms “Dat ze over de datum zijn”. Een voorbeeld: Paul de Leeuw. De Rolling Stones. Het kwartiertje met de minister-president. Enfin, u weet vast nog wel interessante aanvullingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten