maandag 30 september 2013

Zeden

Ik las in een Haags buurtkrantje een bericht over illegale woningverhuur en prostitutie. Wat blijkt: in Den Haag heeft de politie een afdeling “Commerciële zeden”. Nu was ik er van overtuigd dat er een zedenpolitie bestond dus was ik verbaasd en ook geamuseerd door de naam van die afdeling. Want ik vroeg me direct af: zou er ook een afdeling “Niet-commerciële zeden” bestaan? Die bijvoorbeeld achter de potloodventers aan gaat? Die venters hebben zo ver ik weet geen financieel belang bij hun uitingen. Ook de ontmoetingsplaatsen die door homoseksuelen worden bezocht gelden (weer voor zover ik weet) niet als plaats voor commerciële activiteiten.

Nog grappiger wordt het als je de betekenis van het woord “zeden” eens opzoekt: volgens de site encyclo is dat: “totaal aan handelingen en opvattingen die iedereen in een gemeenschap fatsoenlijk en goed vindt”. In dat licht bekeken kan de afdeling “Commerciële zeden” wel achter iedere winkelier aan gaan! Slagers met al dat enge blote vlees dat ze verkopen en zelfs in de etalage leggen en niet te vergeten hun leverworst uit het gezegde “Wie leverworst eet of een weduwvrouw trouwt...”; poeliers met uitgestalde blote kippen en konijnen, bakkers die het bruin bakken met stokbroden; groentewinkels met al die kisten vol pruimen, komkommers en winterpenen... de winkels van Christine LeDuc zijn er niets bij!

Wie o wie zou de naam van die afdeling hebben verzonnen? Die verdient een aanmoedigingsprijs om een carriëre als cabaretier op te bouwen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten