maandag 9 september 2013

Radio 4

Als ik de radio aan heb, dan staat die nogal eens afgestemd op Radio 4. Vroeger, eigenlijk nog maar een paar jaar geleden, was daar nogal eens iets bijzonders te horen: heel oude, of juist heel nieuwe, of zeldzame muziek. Ook wel klassieke muziek uit andere culturen. Vaak zat er voor mij wel wat interessants bij. Ik dacht dat die programmering de bedoeling was.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat de omroep (alweer) bezig is te proberen deze zender stiekem om zeep helpen. Omstreeks oktober 2005 werd er ook al een balletje opgegooid om Radio 4 te wijzigen in een popzender voor allochtone jongeren. Net alsof daar toen nog niet in was voorzien. Het lijkt wel of ze het nu op een andere manier proberen: Hoe langer hoe meer wordt de muziek verdrongen door allerhande zwatelaars.
De truuk lijkt te zijn de zender dermate stomvervelend te maken dat er op den duur geen enkele liefhebber van klassiek meer naar luistert. Dat wordt dan ineens door peilingen bevestigd, en is dan de aanleiding om de boel op te doeken.

’s-Ochtends alleen fragmenten van delen van concerten. Aria’s uit overbekende opera’s maar niet de complete opera. Ik hoor nooit een opera die na 1900 is geschreven, zoals Blauwbaards Burcht van Bela Bartok. Of de Offrandes: liederen van Edgar Varèse. Verder fragmenten en delen van verzoekjes. Nu luister ik weer naar het eerste deel van de 5e van Beethoven. Nee, die kenden we nog niet...

Tegen de middag een spelletje om een muziekstuk te raden. Tot mijn vreugde kwam daar vaak een mannetje doorheen dat de "Bronx Cheer" ofwel razzberry liet horen. In het Nederlands is er geen woord voor dat geluid dat je maakt door het puntje van je tong tussen je lippen te steken en dan te blazen. Dat mannetje had beter een slogan kunnen roepen, bijvoorbeeld “Ik wil muziek!!”. Inderdaad, oplazeren met die spelletjes!

In het middagprogramma ook weer besprekingen van vele opnamen van hetzelfde concert, gepresenteerd door iemand die de volgens hem beste opname laat horen. Nou, wat ik mooi vind maak ik liever zelf uit, en daarbij wil ik het complete werk horen.

Verder is er af en toe een zo te horen hoogbejaarde man die een soort muziekschool voor kinderen presenteert. Daarbij legt hij uit (ik noem maar wat) dat een stuk in D mineur een andere sfeer heeft dan een stuk in G mineur. Allerlei anthroposofisch aandoend geneuzel.
Welaan: ik heb ooit het lied “Bist du bei Mir” van de heilige mastodont JS Bach op piano begeleid, en om er wat meer van te weten ging ik zoeken: dat lied blijkt naar allerlei toonsoorten getransponeerd te zijn en ook de begeleiding is op allerlei manieren bewerkt. Dat lijkt niemand te deren, maar wellicht draait de gekwelde Bach zich om in zijn graf.
Die arme kinderen zijn ondertussen allang afgehaakt en zullen hun frustratie hopelijk niet gaan botvieren op het glaswerk van een bushalte.

Soms wordt de luisteraar door omroep Max uitgenodigd om muziek met een bijzonder instrument te noemen. Dat heb ik enkele malen gedaan, maar er komt geen reactie op. Ik raad de lezer aan om eens te googelen naar Michel Deneuve: hij speelt virtuoos Cristal. Een in de jaren 50 ontworpen instrument, zonder elektriciteit(!), met een prachtige klank.

Helaas moet ik constateren dat Radio 4 voor mij steeds minder interessant wordt. Het Belgische Klara vind ik beter maar ik ontvang het jammer genoeg slecht. Ik probeer internet radio maar weer eens, ondanks dat het nogal eens wegvalt. Radio Swiss Classic. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten