vrijdag 6 september 2013

Recentelijk BNR.

Wat vind ik dat toch een lelijk woord, dat recentelijk. Vanmorgen hoorde ik het weer op BNR gebruiken door een mevrouw die dat misschien wel geleerd vond klinken. Wat is er mis met “recent”?
Ik vind dat er veel lelijke woorden zijn: bijvoorbeeld het woord “troepen” als het wordt gebruikt als synoniem voor “soldaten”. “Er zijn duizend troepen naar Frankrijk gestuurd” Ik denk dan: “Hoe groot zouden die troepen zijn? Elke troep 10 man?” Maar erger vind ik dat het woord “troepen” verdoezelt dat het gewone mensen zijn, die vermoedelijk de dood tegemoet zien. Als er vijf soldaten sneuvelen spreekt men voor zo ver ik weet ook niet van “Vijf gesneuvelde troepen”.

Een raar woord vind ik onder andere “Bidmoment”. Nee, dat is niet het moment waarop een goed katholiek een schietgebedje prevelt, maar het moment waarop we een offerte gaan maken. Het is een vreemd grote-bedrijven engelswoord.

Taal en taalgebruik zijn voortdurend aan allerlei invloeden onderhevig. Het BNR vroege ochtendprogramma werd nog niet zo lang geleden gepresenteerd door Humberto Tan. Ik vond de klank van zijn stem, zijn taalgebruik en zijn stijl van telefonisch interviewen prettig.

Humberto werkt nu elders en BNR heeft hem vervangen door een man die last heeft van een opvallend soort stotteren. Misschien is het geen stotteren, maar het uiten van stopwoordjes om wat bedenktijd vol te kletsen. Inhoudelijk kloppen de gesprekken wel, maar tijdens een gesprek zegt hij voortdurend “en-en-en; of-of-of; enhet-enhet-enhet; om-om-om” en zo voort. Ik vind het erg storend. Te meer daar de klank van zijn stem zo merkwaardig geknepen is. Het lijkt net of hij eigenlijk heel erg nodig naar de WC moet, maar uit beleefdheid knijpt hij af om het gesprek netjes af te kunnen ronden. Ik vermoed toch dat dit de natuurlijke klank van zijn stem is.

Ik ga er van uit dat BNR bewust gekozen heeft voor deze presentator. Wellicht praten jonge dynamische zakenmensen ook zo. Tot nu toe heb ik echter niet gemerkt dat de ondervraagden een dergelijke eigenschap hebben. Ook zijn collegae praten zonder die ruis. Ik vind dat een presentator die interviews afneemt ook een voorbeeldfunktie heeft, maar dat zal wel een heel ouderwetse gedachte zijn.

In elk geval valt er voor mij nog genoeg te lachen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten