zondag 12 januari 2014

Europa (#1)

Bah, wat vind ik dat toch afgrijselijk, die projecten waarbij een bordje staat met de tekst “Mede mogelijk gemaakt met subsidie van Europa”. Moet ik er nu trots op zijn dat het iemand gelukt is mij een sigaar uit eigen doos te presenteren?

En nu weer die accijnzen op benzine en alcohol. Natuurlijk gaan grensbewoners naar een land waar die spullen een stuk goedkoper zijn! Dat deden er trouwens al heel veel, want in Duitsland was de benzine altijd al ongeveer 20 cent per liter goedkoper dan bij ons. Nu is het verschil groter. Logisch dat als je toch in België of Duitsland bent om te tanken, je daar ook meteen naar de drankhandel gaat. Dadelijk wordt er ook weer boter gesmokkeld en zijn we alweer verder terug naar de jaren vijftig... Hoewel: de grenzen zijn open en de controles afgeschaft, dus smokkelen kan je het niet noemen. Is het misschien een soort belastingontwijking? Je kan een Nederlands benzinestation immers beter omschrijven als belastingkantoor, dat als bonus voor directe betaling benzine verstrekt.
Maar wat me verbaast: ik hoor er niemand over dat het niet van Europa mag, die accijnzen en al die verschillen per land, waardoor er een redelijke kans is dat er Nederlandse pomphouders failliet gaan. Europa zal het dus kennelijk goedkeuren, of er geen belangstelling voor hebben.

Staatssecretaris Bleeker gaat het over een paar maanden nog eens bekijken. Zo ver ik weet woont die ponyfokker vlak bij de grens met Duitsland, dus die tankt daar goedkoop en het zal hem dus verder een worst wezen - net als die Hedwigepolder, want daar woont hij juist erg ver vandaan - .

Een tweede veerpont naar Terschelling mag ineens niet van Europa. Daarmee bemoeien ze zich dus ineens wel, met een gewone concurrerende veerdienst in Nederland, naar een Nederlands eilandje.

Leuk hè, Europa?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten