vrijdag 17 januari 2014

Hackers

Wat was ik blij toen er in het nieuws was dat er een negentienjarige jongen voor de rechtbank moest verschijnen! Er werd verteld dat hij al op zijn twaalfde was begonnen met hacken, met behulp van software die iedereen op internet zou kunnen vinden. Mijn blijheid was gebaseerd op het gegeven dat er eindelijk eens een jongere in het nieuws kwam die kennelijk zelfstandig dacht, en die de kern van iets heeft onderzocht.

Zelfstandig denken! Een eigenschap waarvan ik dacht dat die er bij de hedendaagse jongeren, met dank aan het moderne onderwijs, was uitgefokt. Eindelijk iemand die, in plaats van alleen maar als facebookverslaafde of whatsappzombie op knopjes zit te drukken, eens gaat kijken wat er nog meer mee kan.

Het doet me ook een beetje denken aan een verhaaltje dat jaren geleden rond ging: dat je een brommer kon opvoeren met behulp van de poort van een zekere gameconsole. Ik heb dat verhaal altijd als een broodje aap beschouwd, maar was toch blij met de gedachte dat het misschien zou kunnen en daarom het onderzoeken waard was.

Ik hoor net het nieuws, en ik hoor dat de jongen een psychologisch onderzoek moet ondergaan. Ik ben benieuwd wat daar voor politiek correcte onzin uit gaat komen. (Voor goed begrip: ik ben echt wel tegen hacken, maar ik heb erg veel sympathie voor mensen die de dingen onderzoeken. Ik denk dat deze negentienjarige kans maakt op een goede baan bij een ICT bedrijf. Of natuurlijk bij de overheid, want die wil ook graag alles van je weten)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten