donderdag 2 januari 2014

Sticker

Ik ben benieuwd wat voor impact de sticker van Wilders gaat krijgen. Tot nu toe besteedt zo te merken niemand er veel aandacht aan. Toch vermoed ik dat er achter de schermen wel wat zal gebeuren en wel hierom:

Omstreeks december 1980 moest ik werken in Saudi-Arabië. Daarover kan ik al een heel verhaal schrijven ivm bijzondere visa en mislukte vliegreis en zo meer, maar het gaat me om het volgende. Na aankomst in de havenstad Dahran werd ik afgehaald door een collega, die meteen vroeg of ik kranten had meegenomen. Dat had ik niet, en hij was erg teleurgesteld. Er was ook niet speciaal om gevraagd, anders had ik er natuurlijk wel een paar meegebracht. Hij was ook erg blij geweest met drop, maar ook dat had ik niet bij me.
Wat was er aan de hand? De Nederlanders die daar werkten kregen al enige weken geen post en geen kranten meer. De reden was dat er op de Nederlandse TV een film was uitgezonden die in Arabië bij de overheid erg slecht viel; de film ging over een overspelige arabische prinses die niet eens werd gestenigd. Dezelfde film was eerder in Engeland uitgezonden, en toen kregen de Engelsen geen post en kranten meer.
Ik hoefde maar vier weken in Arabië te werken dus weet ik niet hoe het verder is afgelopen. Die collegae hadden allemaal minimaal een jaarcontract. Overigens kon ik met een Libanese tolk en Engelse collega gewoon in steden als Riyadh rondkijken en inkopen doen; de sfeer was naar mijn ervaring ontspannen. Maar vrouwen mogen er geen auto besturen. Je ziet er ook weinig vrouwen op straat lopen.

En nu is Wilders zo dom om een mijns inziens nogal kleuterschool-achtige sticker te verspreiden. Ik heb geen idee hoeveel Nederlanders er momenteel in moslim-landen werken, maar ik hoop dat die niet de pineut zijn. Het besmeuren van een vlag wordt door vrijwel elk land als beledigend beschouwd, en over het algemeen reageren gelovigen ook nogal heftig als hun profeten, goden, imaginaire vriendjes of heilige boeken worden beledigd. Ik kan me niet voorstellen dat dit zich uitsluitend zal vertalen in het blokkeren van kranten, drop en pindakaas. Zouden Nederlandse technici nu niet meer risico lopen op geweld?

Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten